Berita Utama

PAS nafi calonkan Tun M di Kemaman

Pimpinan tertinggi belum bincang persiapan PRK, termasuk calon

KUALA TERENGGANU, 18 Rabiulawal 1445H, Rabu – PAS menafikan desas-desus kononnya akan mencalonkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kemaman.

Naib Presiden PAS, Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, parti itu belum membuat sebarang perbincangan berhubung PRK Kemaman, termasuk penentuan calon.

“Kami pimpinan tertinggi (PAS) sebenarnya belum lagi berbincang persiapan menghadapi pilihan raya (PRK Parlimen Kemaman) terutama penentuan calon.

“Tarikh hendak berbincang pun belum ada lagi,” katanya seperti dilapor akhbar tempatan.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan sebuah portal yang mendakwa PAS berkemungkinan meletakkan Dr Mahathir sebagai calonnya pada PRK Kemaman.

Sumber rapat bekas Ahli Parlimen Langkawi itu mendakwa, rundingan mengenai cadangan tersebut telah dimulakan dengan PAS.

Dr Mahathir baru-baru ini dilantik sebagai penasihat tidak rasmi kepada empat kerajaan negeri pimpinan PAS.

Pada masa sama, Ahmad Samsuri yang juga Menteri Besar Terengganu berkata, PAS tiada rancangan untuk meletakkan calon Bersatu bertanding di Parlimen itu, memandangkan Kemaman adalah kerusi tradisi parti.

Bagaimanapun, PAS juga tidak menolak kemungkinan akan mempertaruhkan kembali penyandang kerusi, Che Alias Hamid untuk mewakili parti pada PRK nanti.

“Segala kemungkinan berkaitan calon boleh berlaku termasuk calon luar selagi penamaan calon tidak dibuat,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button