Artikel Khas

Segera tangani lambakan kuil Hindu sebelum terlambat

Penguatkuasa tak berani kerana ada orang politik, jangan bermain api

PERGILAH ke mana-mana saudara akan dapat melihat kuil-kuil yang bertutup dengan kain, maknanya ia dalam proses pembinaan dan diperbesarkan. Asalnya dahulu, kecil sahaja di tanah kerajaan.

Perjalanan menyelusuri jalan keretapi utara selatan, keretapi bandar, LRT dan MRT, tidak termasuk kawasan bandar dan luar bandar, menyaksikan begitu banyak kuil hindu haram sedang diperbesarkan di kawasan tanah kerajaan.

MRT Serdang Raya – UPM, sebuah kuil Hindu skala besar, sebelah tasik, sedang dibina. Saya hampir pasti, itu bukan tanah kuil, tetapi tanah kerajaan. Di kawasan Serdang sahaja, UPM, hospital UPM kiri kanan, bawah jejantas UNITEN dan banyak lagi, berderetan.

Ini tidak termasuk kawasan lain seperti di Kajang, kes bantahan terbaharu di Taman CUEPACS. Difahamkan di Kajang sahaja begitu banyak kuil Hindu sedang dibina tanpa mendapat kebenaran. Jika ianya dibiarkan berterusan, tidak lama lagi, negara ini akan dipenuhi dengan kuil-kuil Hindu yang dibina di kawasan haram, menenggelamkan masjid dan surau, meskipun Islam adalah agama persekutuan.

Cuba lihat sepanjang perjalanan keretapi utara selatan. Ini tidak termasuk keretapi dari KL Sentral- Subang-menuju ke Kelang. Apa sudah jadi dengan negara kita, terutama Selangor, Perak, Pulau Pinang, Kedah, Johor dan lain-lain, penduduk tidak ramai, tetapi lambakan kuil hindu ini amat membimbangkan

Kalau dibina dikawasan persendirian milik mereka sendiri tidak mengapa lagi, tetapi rata-rata dibina di kawasan tanah kerajaan, termasuk swasta. Tanah ini seolah-olah telah menjadi tanah dan hak mereka. Apabila penguatkuasa mahu mengambil tindakan, maka menjadi isu sensitif dan perkauman. Kalau masjid dan surau senang sahaja dirobohkan untuk memberi laluan kepada Pembangunan. Tetapi bila tiba giliran kuil dan tokong, terlalu payah sangat. Di Jalan Ampang, LRT terakhir (Ampang), tiba-tiba jalan menjadi sempit, tokong seolah-olah seperti pulau di Tengah-tengah jalan raya. Tidak boleh dirobohkan meskipun membahayakan.

Persoalannya, kenapa begitu banyak. Kalau mengikut perancangan mereka, kalau boleh setiap taman ada kuil hindu, walaupun bilangan mereka sangat sedikit

Jika terus menerus begini, negeri-negeri yang terkenal dengan panggilan darul Ehsan, Darul Ridzuan, akan menjadi darul kuil.

Islam tidak pernah menghalang hak bukan Islam untuk beribadat, atau mendirikan kuil atau tokong. Tetapi kena berpada-pada. Kena ikut peraturan, bukan memaksa pihak berkuasa, menghalalkan yang haram.

Kes nyawa arwah Adib masih terkorban, akibat ‘rusuhan’ kuil di Subang Jaya masih belum mendapat pembelaan. Paling malang, arwah Adib menjadi korban, kuil yang sepatutnya dirobohkan tetap kekal di situ, tempat gantian baharu, pun mereka dapat juga. Dalam kata lain, makan kiri kanan. Adakah ini dinamakan keadilan? Pergilah ke mana-mana pun, kawasan Ampang sahaja, penuh dengan kuil haram. Dahulunya kecil sahaja, tetapi dibiarkan, akhirnya menjadi besar, dan langsung tidak boleh sentuh meskipun itu bukan tanah miliknya, tetapi milik kerajaan.

Saya pernah dipanggil oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) suatu ketika dahulu untuk membincangkan secara serius mengenai Rumah Ibadat Bukan Islam (RIBI), suatu ketika lama dahulu, nak beritahu semua, bahawa isu RIBI ini adalah isu keselamatan negara, bukan main-main. Malangnya, hari ini, kerana terlalu kemarukkan undi, kita biarkan isu yang melibatkan keselamatan negara tidak dipedulikan.

Kita amat berterima kasih kepada pemimpin-pemimpin hindu yang sedar akan masalah ini, tetapi sejauh ia didengari dan dipatuhi. Keadaan semakin hari semakin membimbangkan.

Presiden MIC, SA Vigneswaran, misalnya pada April 2021, pernah mengingatkan penganut Hindu di negara ini mengenai pembangunan kuil-kuil mereka. Katanya, struktur baru kuil tidak boleh berisiko dirobohkan kerana status tanah yang dipertikaikan.

Vigneswaran dalam ucapan dasarnya pada Perhimpunan Agung Tahunan MIC ke-74 berkata isu-isu mengenai tapak kuil Hindu tidak boleh menjadi faktor pemisah antara masyarakat India dan yang lain.

Perkara ini perlu diselesaikan dengan tuntas. Untuk masa depan kuil, kita tidak boleh menghina Dewa kita dengan membuatkannya pecah. Siapa yang menghina Dewa kita? Kita sendiri. Kerana kita tidak mengikuti prosedur (dalam pembinaan) dan kemudian menyalahkan orang lain untuk itu. Untuk bersikap adil, bahkan di India kita tidak memiliki patung Dewa Muruga sebesar di sini. Komuniti Hindu, kata Vigneswaran, mesti berhenti membina kuil tanpa mempertimbangkan status tanah berkenaan, dan kemudian mengharapkan bantuan ketika menghadapi masalah yang sering menyebabkan perobohan atau pemindahan secara paksa (Malaysiakini 3 April 2021).

Saya tidak pasti sama ada penganut agama Hindu mendengar atau tidak nasihat Presiden MIC ini, tetapi itulah hakikat sebenarnya, jika mahu hidup aman harmoni dalam sebuah negara yang majoriti penduduknya beragama Islam.

Satu lagi persoalan, kenapa begitu banyak kuil dibina di kawasan majoriti penduduknya 80 peratus beragama Islam? Jika nak bina sekalipun, bukan tidak boleh, tetapi pastikan ia berada di kawasan majoriti hindu.

Sebagai pengkaji politik, saya telah selalu sangat mengingatkan perkara ini, kita dianggap sebagai budak nakal yang suka mencetuskan masalah. Jangan selalu dicabar peribumi dengan isu-isu sensitif sebegini, takut buruk padahnya. Ini isu keselamatan negara. Pemimpin-pemimpin, jangan tutup sebelah mata, hanya kerana mahukan undi. Ingat masa depan negara kita, masa depan cucu cicit kita.

Sama juga isu lain seperti dengan mudahnya menurunkan pangkat pegawai tertinggi agensi pelancongan, dengan menggantikannya dengan orang yang pelik-pelik, tanpa sebab munasabah.

Tidak semena-mena, pegawai tertinggi perkhidmatan awam, dalam agensi berkaitan perlancongan negara, ‘diturunkan’ pangkatnya kepada pangkat yang lebih rendah, atas arahan menteri. Tindakan ini sudah tentu cukup memalukan pegawai terbabit. Orang politik datang dan pergi, penjawat awam tetap kekal. Mereka tidak boleh diperlakukan sewenang-wenangnya.

Kebiasaannya, apabila Menteri atau pegawai yang lebih kanan tidak suka kepada pegawai bawahannya, hanya akan berlaku pertukaran sahaja kepada jawatan lain. Jawatan dan gaji hakikinya tetap sama. Ini tidak, kasihan dia, diturunkan pangkat.

Kata Tan Sri Rais Yatim, ahli politik yang begitu lama, juga merupakan bekas Menteri, bekas Yang DiPertua Dewan Negara, tidak pernah berlaku dalam sejarah perkhidmatan awam, Menteri begitu berani berbuat sedemikian. Tetapi kali ini berlaku.

Malah, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Persatuan-persatuan perkhidmatan awam, seperti PPTD, senyap sunyi, kecuali CEUPACS antara berani bersuara.

Teramat malang sekali, ketua perkhidmatan awam tertinggi negara pun sama bersetuju dengan tindakan menteri. Katanya, ia dibawah bidang kuasa menteri. Bidang kuasa menteri apa yang dimaksudkan? Kecualilah pegawai awam tersebut terlibat dalam salah guna kuasa, sehingga menyebabkan tindakan disiplin boleh dikenakan.

Menteri perlu sedar, bahawa penjawat awam beragama Islam, tidak boleh terus bersubahat, dengan memastikan mereka mesti mengikuti program menteri yang melibatkan aktiviti mungkar dan maksiat.

Apakah menteri tersebut tidak sedar bahawa penjawat awam beragama Islam, tidak sesuai dibawa ke sana ke mari dalam majlis-majlis haram? Tidak mungkin dia tidak tahu sebab dia hidup dalam sebuah negara Islam.

Besar sungguh kuasa menteri, sehingga dapat menurunkan pangkat pegawai perkhidmatan awam. Saya harap pegawai kanan pelancongan tersebut saman menteri tersebut.

Jika benarlah maklumat yang disampaikan kepada saya, penjawat awam diturunkan pangkat atas beberapa perkara berikut, bermakna menteri berkenaan sedang bermain dengan api, sama seperti isu kuil, meskipun isunya berbeza.

Dengar cerita, penjawat awam ini tidak disukai kerana, pertama, menolak cadangan untuk iktiraf kampung Cina sebagai tapak warisan UNESCO. Kedua, cadangan supaya inapdesa (homestay) di Malaysia dihapuskan (kerana homestay adalah pendapatan orang Islam (orang tempatan). Ketiga, menentang arahan supaya memberi keutamaan dan keistimewaan kepada pelancong Cina. Keempat, ingkar supaya memberi kelulusan geran pelancongan kepada Syarikat orang Cina. Kelima, Menteri difahamkan tidak suka kepada hotel patuh syariah.

Difahamkan juga, baru-baru ini ada lawatan ke luar negara, menteri minta dihidangkan babi. Tindakan ini ditentang oleh penjawat Islam kerana bertentangan dengan prinsip Islam itu sendiri.

Jika benar inilah alasannya, saya menyeru kepada umat Islam di negara ini, bangun menentang kemungkaran dan kemaksiatan ini. Termasuk juga isu kuil-kuil haram yang boleh menimbulkan masalah dan telah pun menimbulkan masalah.

Akhirnya, saya inginkan bahawa negara ini, adalah negara majoriti Islam. Islam adalah agama Persekutuan. Kedudukan Islam mesti dihormati. Jangan sampai negara ini dipenuhi dengan kuil, arak dan babi, kerana ia adalah suatu yang amat sensitif, meskipun ia adalah hak bukan Islam, tetapi perlu berpada-pada. Adil itu bukan sama rata dan sama rata tetapi meletakkan sesuatu pada tempatnya.

Jika bilangan kuil hindu (tokong) itu lebih sedikit, dengan penganut yang sedikit, berbanding dengan masjid surau, itu adil namanya, kerana ia telah meletakkan sesuatu pada tempat yang betul. Ini negara Islam, penganut islam majoriti, Islam agama Persekutuan. Bantuan untuk pembangunan syiar Islam pun disebut jelas dalam Perlembagaan.

Sama juga isu, jika penjawat awam Islam tidak menyertai majlis penuh kemungkaran dan kemaksiatan bukan Islam, yang penuhi dengan arak, judi dan zina, meskipun melibatkan pembesar dan menteri, itu adil namanya.

Persoalannya, kita diminta menghormati agama lain, tetapi masalah kenapa agama lain yang asal-usul ‘menumpang’ di bumi ini tidak sedar semua ini? Atau adakah ini suatu perancangan, buat-buat tidak sedar untuk menenggelamkan identiti sebenar negara ini?

Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button