Berita Utama

Kes rasuah Zahid: Catatan KJ, bomoh direkod dalam buku faraid UKSB

Buku faraid UKSB juga dikenali sebagai Buku 555 dalam perbicaraan Zahid

SHAH ALAM, 19 Syawal 1443H, Jumaat – Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu bahawa catatan “KJ”, dan bomoh antara perkataan yang tertera di dalam buku “faraid” Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) yang dikemukakan dalam perbicaraan kes rasuah bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Bekas Pengarah UKSB Harry Lee Vui Khun memaklumkan perkara itu semasa pemeriksaan balas peguam Datuk Ahmad Zaidi Zainal yang mewakili Ahmad Zahid ketika dirujuk buku faraid tersebut.

Buku faraid UKSB yang juga dikenali sebagai Buku 555 di dalam perbicaraan kes Ahmad Zahid, adalah lejar yang mencatatkan bayaran yang dibuat oleh syarikat itu kepada beberapa individu antara 2014 dan 2018.

Ketika ditanya Ahmad Zaidi, adakah Lee boleh mengesahkan bahawa “KJ” yang dinyatakan di dalam lejar tersebut adalah Khairy Jamaluddin, saksi itu menjawab, “Itu saya tidak pasti.”

Ahmad Zaidi: “Saya rasa anda kenal Wan Quoris (Pengarah UKSB Wan Quoris Shah Wan Abdul Ghani) yang pernah bekerja dengan KJ sebelum ini?”

Lee: “Saya tidak begitu pasti beliau bekerja dengan KJ sebelum ini. Tetapi saya tahu beliau (Wan Quoris Shah) kata beliau sangat mengenali KJ.”

Dalam prosiding sebelum ini, Lee dalam pernyataan saksinya berkata bahawa beliau membawa masuk Wan Quoris Shah sebagai pengarah dalam UKSB pada Mei 2013 kerana lelaki itu adalah ahli UMNO dan syarikatnya memerlukan kelebihan inidividu tersebut bagi memudahkan mereka berkomunikasi dengan Ahmad Zahid yang ketika itu Menteri Dalam Negeri.

Saksi itu juga tidak dapat menjawab soalan Ahmad Zaidi ketika ditanya mengenai pembayaran kepada individu dicatat dengan perkataan “bomoh” di dalam buku sama.

Selain catatan KJ dan bomoh, antara catatan lain yang tertera di dalam buku tersebut adalah KPU (ketua pengarah), FM (Menteri Luar), SUB (Setiausaha Bahagian) dan AK (Akbar Khan).

Saksi pendakwaan ke-15 itu juga bersetuju dengan cadangan Ahmad Zaidi bahawa bayaran yang dibuat kepada menteri dan ahli politik yang dicatatkan dalam buku tersebut adalah sumbangan politik.

Lee turut mengesahkan bahawa sumber kewangan yang dibayar kepada individu-individu di dalam buku faraid tersebut diperoleh daripada sub kontraktornya di Hong Kong (syarikat itu dilantik UKSB bagi menguruskan Sistem Visa Luar Negara (VLN) bagi pihak mereka) dan sumber dana tersebut tidak pernah dimasukkan ke dalam akaun UKSB.

Ahmad Zahid, 69, berdepan 33 pertuduhan menerima suapan berjumlah SG$13.56 juta daripada UKSB untuk dirinya selaku Menteri Dalam Negeri bagi melanjutkan kontrak syarikat itu sebagai pengendali perkhidmatan pusat sehenti (OSC) di China dan Sistem VLN serta mengekalkan kontrak perjanjian untuk membekalkan sistem bersepadu VLN kepada syarikat sama oleh Kementerian Dalam Negeri.

Bagi tujuh lagi pertuduhan, beliau didakwa telah mendapatkan untuk dirinya wang tunai SG$1,150,000, RM3 juta, EURO15,000 dan US$15,000 tanpa balasan daripada UKSB yang mempunyai kaitan dengan kerja rasmi beliau.

Beliau didakwa melakukan kesemua perbuatan itu di Seri Satria, Presint 16, Putrajaya dan Country Heights Kajang antara Oktober 2014 dan Mac 2018.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Mohd Yazid Mustafa bersambung 30 Mei. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button