Berita Utama

MUIS syor Masjid Al-Aqsa, sejarah pembebasan jadi silibus pengajian masjid, sekolah

Mohon dipertimbang KPM, Jakim, pihak berkuasa agama negeri

BANGI, 26 Jamadilawal 1445H, Ahad – Majlis Ulama ISMA (MUIS) mengesyorkan supaya Masjid Al-Aqsa dan sejarah pembebasannya dijadikan silibus pengajian takmir dan tauliah untuk diajar di masjid dan surau seluruh negara.

Pengerusinya, Datuk Zamri Hashim juga mencadangkan ia dijadikan silibus pengajian di sekolah dan pusat pengajian bermula dari peringkat paling awal hingga ke peringkat tertinggi.

Katanya, langkah ini bagi memastikan roh jihad untuk membebaskan Masjid Al-Aqsa sentiasa menyala di dalam dada umat Islam khususnya generasi akan datang.

“Cadangan ini mohon dipertimbangkan oleh Kementerian Pendidikan (KPM), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim ) dan pihak berkuasa agama negeri-negeri,” katanya.

Dalam pada itu, Zamri menegaskan, Masjid Al-Aqsa mempunyai kedudukan yang utama di dalam Islam yang mana merupakan kiblat pertama umat Islam.

“Ia adalah kiblat pertama, tempat Israk dan Mikraj Rasulullah ﷺ, bumi barakah dan seribu satu macam lagi fadilatnya,” katanya.

Katanya lagi, Masjid Al-Aqsa telah melalui siri perebutan untuk menguasainya yang dahsyat namun hingga kini umat Islam belum dapat menguasainya secara penuh.

“Rasulullah ﷺ wafat dalam keadaan Al-Aqsa masih belum dimerdekakan dari penguasaan Rom ketika itu. Jarak paling dekat tentera Islam sampai dalam usaha memerdekakan Al-Alqsa ialah sejauh 85km lagi.

“Berlalunya tempoh sehinggalah Saidina Umar berjaya membuka Al-Aqsa dan selepasnya Salahuddin Al-Ayyubi. Namun hari ini, umat Islam tidak bebas untuk beribadat di dalamnya dan sering kali dikotori kemuliaan masjid ini dengan pencerobohan penjajah,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button