Berita Utama

Masjid, surau diminta titik berat SOP COVID-19

Jemaah dinasihat pakai pelitup muka khususnya golongan bergejala

BANGI, 3 Jamadilakhir 1445H, Sabtu – Pihak pengurusan surau dan masjid diminta supaya menitikberatkan semula prosedur operasi standard (SOP) susulan laporan peningkatan kes COVID-19 pada masa ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama), Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar berkata, para jemaah di masjid dan surau juga dinasihatkan memakai pelitup muka khususnya mereka yang bergejala dan berisiko tinggi seperti warga emas, individu yang berpenyakit kronik serta ibu mengandung.

Katanya, langkah berwaspada ini adalah selaras dengan saranan Islam agar perkara yang boleh membawa kemudaratan hendaklah dielakkan (sad al-zaraie).

“Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan bekerjasama dengan Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) dan Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) untuk mengambil langkah proaktif dalam ruang lingkup hal ehwal agama bagi menghadapi wabak itu,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Pada masa sama, Mohd Naim turut menasihatkan masyarakat supaya mengambil langkah berhati-hati dalam menjaga kesihatan diri dan keluarga agar terhindar daripada wabak COVID-19.

“Umat Islam juga disarankan sentiasa berhati-hati setiap masa dan sentiasa berdoa serta bermunajat agar wabak ini dapat dihindari,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button