Berita Utama

Hina Agong: SKMM perlu sekat video Iswardy Morni

Keluarkan perintah tegas larang rakaman video ditular

BANGI, 18 Syawal 1442H, Ahad – Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) perlu segera menyekat rakaman tular Pengerusi Pro-Keadilan Sarawak, Iswardy Morni yang didakwa berbaur hasutan dan menghina Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Menyuarakan gesaan itu, Ketua Komunikasi dan Multimedia Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Haji Rashidi Haris menggesa kerajaan mengeluarkan perintah tegas melarang rakaman video itu ditularkan.

Sarannya, sesiapa yang melanggar perintah perlu dikenakan tindakan undang-undang bersubahat menghasut rakyat membenci Agong.

“Dalam keadaan negara sedang diancam penyebaran pandemik COVID-19 yang semakin menular dan kerajaan telah mengumumkan ‘full lockdown’ di seluruh negara.

“Rakyat seharusnya memfokus kepada memberi kerjasama membantu kerajaan menghadapi bahana yang sedang dihadapi oleh negara. Bukannya menghasut rakyat menentang polisi kerajaan dan menghina YDPA.

“Kita menjunjung prinsip Rukun Negara dan pertahankan Perlembagaan Persekutuan,” katanya dalam satu kenyataan.

Terdahulu, Iswardy memuat naik video secara ‘live’ berhubung Total Lockdown: Apa Yang Kerajaan Gagal Belajar Dalam Setahun ini di YouTube rasmi miliknya.

Dalam video berkenaan, Iswardy turut mengeluarkan kenyataan mendakwa Sultan Abdullah seakan-akan tidak bertindak terhadap peningkatan kes COVID-19.

Selain itu, dalam video tersebut, Iswardy membandingkan Agong dengan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar yang melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bersasar di Johor.

Bagaimanapun semalam, polis menahan Iswardy bagi membantu siasatan berkait kenyataannya itu.

Pengerusi Pro-Keadilan Sarawak itu ditahan oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT) Bukit Aman di kediamannya di Kajang, Selangor kira-kira jam 11 malam tadi.

Suspek direman di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi hari ini.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button