Berita Utama

Menteri Agama akan ke Arab Saudi bincang SOP haji

Minta panduan MOSTI selepas dapat persetujuan Arab Saudi

ALOR SETAR, 16 Syaaban 1442H, Selasa – Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri akan ke Arab Saudi untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai prosedur operasi standard (SOP) bagi jemaah haji.

Katanya, perbincangan mengenai SOP antara Malaysia dan Arab Saudi akan diadakan sebagai persiapan untuk musim haji yang akan datang.

“Insya-Allah, saya merancang untuk melawat dalam dua minggu akan datang agar kita dapat memahami dan membincangkan mengenai SOP (untuk haji) dari kedua-dua negara.

“Saya tidak dapat mengesahkan tarikh yang tepat (perjalanan), tetapi hasilnya akan dijelaskan dengan terperinci ketika saya kembali dari sana,” katanya.

Beliau berkata demikian. selepas majlis yang diadakan di Institut al-Quran Darul Aman (IQDAR) di sini, hari ini.

Sebelum ini, Dr Zulkifli berkata, SOP untuk jemaah haji akan dikaji dari semasa ke semasa untuk memastikan bahawa syarat yang ditetapkan oleh kerajaan Arab Saudi dapat dipenuhi.

Beliau berkata, SOP itu perlu dibentangkan kepada kerajaan Arab Saudi untuk dimuktamadkan dan kemudian disahkan, bagi memastikan jemaah haji Malaysia tidak menghadapi kesulitan semasa melakukan ibadah haji.

Sementara itu, bercakap mengenai vaksinasi jemaah haji, Dr Zulkifli berkata, pihaknya akan meminta panduan lebih lanjut daripada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).

Langkah itu hanya akan dibuat setelah mendapat persetujuan dari Arab Saudi bersama dengan syarat yang diperlukan untuk para jemaah.

“MOSTI dan Kementerian Kesihatan telah sepakat untuk bekerjasama dengan kami (program vaksinasi untuk jemaah), tetapi kami harus terlebih dahulu mendapatkan persetujuan dari kerajaan Arab Saudi dan mengetahui apa syaratnya.

“Setelah itu, kami akan berusaha memenuhi syarat-syarat tersebut sebanyak yang kami dapat demi para jemaah,” katanya seperti dilapor NST.

Awal bulan ini, Menteri Kesihatan Arab Saudi, Dr Tawfiq al-Rabiah mengatakan jemaah haji harus diberi vaksin COVID-19 untuk menunaikan haji.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button