Berita UtamaDunia

Jemaah solat Jumaat maut letupan bom dalam masjid di Afghanistan

Letupan semakin kerap ekoran kebangkitan kumpulan pengganas Daesh

KABUL, 18 Zulkaedah 1443H, Sabtu – Satu letupan berlaku di dalam sebuah masjid di kampung Al-Bardi di daerah Imam Sahib di wilayah itu, kata sumber tempatan di wilayah Kunduz Afghanistan.

Menurut saksi, letupan itu berlaku ketika orang ramai sedang menunaikan solat Jumaat di Masjid Alif Birdi.

Jumlah sebenar mangsa dan jenis letupan belum diketahui, tetapi polis berkata, sekurang-kurangnya seorang jemaah terbunuh dan tujuh lagi cedera dalam kejadian itu.

“Bahan letupan itu diletakkan di dalam masjid. Letupan berlaku ketika jemaah sedang menunaikan solat Jumaat,” kata jurucakap polis wilayah, Qari Obaidullah Abedi.

Tiada kumpulan setakat ini mengaku bertanggungjawab atas serangan itu.

Letupan telah menjadi kekerapan di Afghanistan sejak beberapa bulan kebelakangan ini dengan kebangkitan kumpulan pengganas Daesh (ISIS) di negara itu.

Bulan lalu, tiga letupan maut memusnahkan kenderaan penumpang di bandar Mazar-i-Sharif di utara Afghanistan dan satu letupan berasingan melanda sebuah masjid di ibu negara Afghanistan, Kabul, mengorbankan beberapa orang.

Pada April lalu, letupan kuat melanda sebuah masjid di barat Kabul ketika solat, membunuh sekurang-kurangnya 10 orang dan mencederakan 20 yang lain.

Letupan itu berlaku pada 29 April di Masjid Khalifa Aga Gul Jan, di mana ratusan jemaah berkumpul untuk solat pada Jumaat terakhir bulan puasa Ramadan.

Ia juga berlaku selepas beberapa siri letupan di Kabul, Mazar-i-Sharif, dan Kunduz, menyebabkan beberapa orang awam terkorban. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button