Berita UtamaIstimewa

Individu hina tulisan Jawi tak layak jadi warganegara Malaysia

Tak hayati Rukun Negara punca unsur bahasa kebangsaan diperlekeh

BANGI, 21 Zulkaedah 1441H, Isnin – Individu yang menghayati dan mengamalkan prinsip kelima Rukun Negara – Kesopanan dan Kesusilaan – tidak akan sesekali menghina tulisan Jawi yang menjadi warisan negara. 

Pengerusi Lembaga Pengelola Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Prof Datuk Dr Awang Sariyan berkata, hanya mereka yang gagal menghayati akan bertindak dengan penuh emosi, seperti mengeluarkan kata kesat dan menghina salah salah satu unsur bahasa kebangsaan ini.

Begitu juga keadaannya, bagi individu yang mempunyai sopan santun dan bertatasusila, pasti mereka tidak akan semberono menghina pemimpin apatah lagi ulama. 

“Maka yang berbuat sebaliknya itu ialah golongan yang tidak layak menjadi warganegara bagi negara yang menjunjung akhlak yang baik,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net hari ini. 

Beliau berkata demikian mengulas tindakan segelintir individu – netizen Cina – yang memperlekeh Kempen Hari Jumaat Hari Jawi dengan mempersenda, kononnya mereka juga mahukan Hari Jumaat Hari Makan Babi. 

Terdahulu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri mengumumkan Hari Jumaat sebagai ‘Hari Jawi’, dalam usaha mengekalkan dan memperkasa sebahagian tradisi serta kebudayaan yang membentuk Malaysia. 

Bagaimanapun kebanyakan netizen Cina dengan biadab mengecam usaha Dr Zulkifli, selain mendakwa pelaksanaan itu disokong kuat anggota Kabinet MCA.

Mengulas perkara itu, Dr Awang menegaskan, pintu dialog dan perbincangan di negara ini terbuka, maka sebagai warganegara yang sihat akalnya perlu menggunakan ruang tersebut sekiranya mereka tidak berpuas hati. 

“Bukan sahaja agama Islam, malah agama lain dan ajaran falsafah seperti Kungfutzi tidak mengizinkan tingkah lalu mencerca, bermusuhan dan provokasi kepada orang atau bangsa lain,” katanya lagi.

Isu tulisan Jawi turut mendapat tentangan parti politik apabila Timbalan Presiden GERAKAN, Oh Tong Keong bertegas mahu menentang habis-habisan jika orang bukan Islam disuruh untuk mempelajari tulisan Jawi.

Tong Keong berkata, Perlembagaan Malaysia dengan jelas menetapkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa rasmi negara.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button