Berita Utama

Boleh pasang khemah dalam kawasan masjid, surau untuk solat

Hanya terhad dalam kawasan pagar masjid, perlu patuhi SOP

KUALA LUMPUR, 22 Zulkaedah 1441H, Selasa – Kerajaan membenarkan pemasangan khemah di pekarangan masjid dan surau bagi tujuan jemaah mendirikan solat, kata Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata, bagaimanapun kelonggaran itu hanya terhad dalam kawasan pagar masjid sahaja dan perlu mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan.

“Bila kita benarkan kapasiti solat ikut saiz masjid dan surau, kita juga benarkan solat di pekarangan masjid dengan syarat ada penjarakan sosial. Tetapi kalau tak cukup, dibenarkan pasang khemah, tetapi SOP mesti dipatuhi iaitu saring suhu, ambil nama dan nombor telefon dan juga jaga penjarakan sosial,” katanya pada sidang media perkembangan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) di bangunan Parlimen hari ini.

Ismail Sabri berkata kelonggaran untuk membenarkan masjid dan surau memperluas kapasiti solat Jumaat dan solat berjemaah mengikut saiz dan ruang solat sebelum ini juga terpakai bagi rumah ibadat bukan Islam tertakluk pada pematuhan SOP.

“Bagi upacara keagamaan Kristian di gereja yang dijalankan dalam pelbagai bahasa, mereka dibenar mengadakan upacara berkenaan secara bergilir,” katanya.

Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata kerajaan juga bersetuju untuk membenarkan operasi sekolah memandu dari 7.30 pagi hingga 8.30 malam.

Waktu kursus dan latihan pemanduan dibenarkan dari 8.30 pagi hingga 8 malam serta kapasiti pekerja dibenarkan 100 peratus tertakluk semua SOP ditetapkan sebelum ini, katanya.

Mengulas mengenai pasar raya yang gagal menyediakan cecair pensanitasi tangan untuk pelanggan yang mahu memasuki premis mereka, katanya premis itu boleh diambil tindakan kompaun atau ditutup.

“Tiga syarat utama SOP adalah menyaring suhu, ambil maklumat dan sediakan hand sanitiser, jika salah satu tidak dipenuhi maka premis itu telah melanggar SOP, jadi diharap mereka bekerjasama berbanding mengalami kerugian lebih besar akibat dikompaun atau ditutup,” katanya. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button