Berita UtamaDunia

8 termasuk wanita, kanak-kanak terbunuh di Syria

Serangan bom kereta berlaku di pasar wilayah Hasakah

HASAKAH, 6 Zulhijjah 1441H, Isnin – Sekurang-kurangnya lapan orang, termasuk wanita dan kanak-kanak, terbunuh dalam serangan bom kereta di bandar sempadan Ra’s al-Ayn wilayah Hasakah, timur laut Syria.

Agensi berita rasmi Syria, SANA melaporkan bahawa serangan itu dilakukan berhampiran pasar, semalam. 

Sebilangan yang tercedera kini berada dalam keadaan kritikal.

Kementerian Pertahanan Turki menyalahkan Unit Perlindungan Rakyat (YPG), dalam catatan di laman Twitter rasminya.

Serangan pengeboman terbaru itu berlaku selepas dua kanak-kanak terbunuh dalam serangan serupa di tempat yang sama, 5 Jun lalu

Pada 9 Oktober 2019, pasukan tentera Turki dan militan yang disokong Ankara melancarkan serangan rentas sempadan yang terancam lama ke timur laut Syria dalam usaha yang diisytiharkan untuk menjauhkan YPG dari kawasan perbatasan.

Ankara memandang YPG, yang disokong oleh Rumah Putih, sebagai organisasi pengganas yang terikat dengan Parti Pekerja Kurdistan (PKK).

Sementara itu, di tempat lain di wilayah barat laut Aleppo, satu lagi kumpulan militan dilaporkan menjarah harta milik persendirian.

SANA berkata, anggota kumpulan pengganas Hamza memecah masuk beberapa rumah pada hari Sabtu, mencuri wang, perabot dan peralatan rumah. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button