Berita Utama

Isu alam sekitar, program subsidi petrol tumpuan Dewan Rakyat

Persidangan berlangsung selama 25 hari sehingga 27 Ogos

KUALA LUMPUR, 8 Zulhijjah 1441H, Rabu – Pelaksanaan Program Subsidi Petrol (PSP) dan isu alam sekitar antara perkara yang akan dibincangkan dalam persidangan Dewan Rakyat yang memasuki hari ke-11 hari ini.

Menurut Aturan Urusan Mesyuarat di laman rasmi Parlimen, isu PSP terkandung dalam sesi Pertanyaan-Pertanyaan Bagi Jawab Lisan yang diajukan oleh Shaharizukirnain Abd Kadir (PH-Setiu) kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna untuk menyatakan tarikh baharu pelaksanaan PSP selepas ia ditangguhkan Kabinet.

Datuk Seri Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) pula bertanyakan Menteri Alam Sekitar dan Air mengenai usaha kementerian dalam meningkatkan pemantauan aktiviti perladangan bagi memastikan alam sekitar dapat terpelihara daripada pencemaran serta statistik tindakan diambil terhadap syarikat yang mencemarkan alam sekitar.

Isu alam sekitar terus ‘disentuh’ oleh Yeo Bee Yin (PH-Bakri) yang bertanya mengenai usaha penghantaran balik kontena plastik haram ke negara asal seperti yang dilaksanakan kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini.

Persoalan itu antara lain turut membangkitkan jumlah kontena yang telah dihantar balik dari Mac hingga Jun 2020 dan perincian negara terlibat.

Turut dijangka menjadi perhatian ialah persoalan yang dibangkitkan Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz (PAS-Bachok) kepada Menteri Dalam Negeri berhubung langkah strategik bagi mengesan lorong tikus aktiviti penyeludupan pendatang tanpa izin ke Malaysia.

Sidang Dewan pada hari terakhir minggu ketiga ini juga, akan menyambung perbahasan titah menjunjung kasih Yang di-Pertuan Agong.

Persidangan Dewan Rakyat kali ini berlangsung selama 25 hari sehingga 27 Ogos berpandukan kebiasaan baharu dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan bagi mengekang penularan COVID-19. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button