Berita UtamaDunia

Perdana Menteri Sudan ditangkap tentera ke lokasi tak diketahui

Penunjuk perasaan turun ke jalan tentang rampasan kuasa tentera

KHARTOUM, 18 Rabiulawal 1443H, Isnin – Pasukan tentera tidak dikenali dilaporkan menangkap Perdana Menteri dan pegawai kanan kerajaan Sudan.

Kementerian Maklumat negara itu mengatakan, mereka mengganggu akses internet dan menyekat jambatan di ibu negara, Khartoum sambil menggambarkan tindakan itu sebagai rampasan kuasa.

Sebagai tindak balas, ribuan rakyat Sudan membanjiri jalan-jalan Khartoum dan kota Omdurman untuk memprotes pengambilalihan tentera pada hari ini.  

Rakaman yang dikongsi dalam talian kini menunjukkan para penunjuk perasaan menyekat jalan dan membakar tayar ketika pasukan keselamatan menggunakan gas pemedih mata.

Penunjuk perasaan didengari melaungkan slogan, ‘Rakyat lebih kuat, lebih kuat’ dan ‘Berundur bukan pilihan!’

Laporan pertama mengenai kemungkinan pengambilalihan tentera mula beredar keluar dari Sudan sebelum Subuh, hari ini.  

Menjelang pagi, Kementerian Maklumat mengesahkan bahawa Perdana Menteri, Abdalla Hamdok telah ditangkap dan dibawa ke lokasi yang tidak didedahkan.  

Beberapa tokoh kanan kerajaan juga ditangkap, kata kementerian itu dalam catatan Facebook. Dikatakan lokasi mereka tidak diketahui.

Pasukan tentera dilaporkan menyerbu pejabat televisyen yang dikendalikan Sudan di Omdurman dan menahan beberapa pekerja, kata Kementerian Penerangan.

Percubaan rampasan kuasa itu berlaku setelah berminggu-minggu peningkatan ketegangan antara pemimpin sivil dan tentera Sudan.  

Percubaan rampasan kuasa yang gagal pada September telah memecah belah negara, mewujudkan lebih ramai penunjuk perasaan konservatif yang mahu kerajaan tentera menentang mereka yang menggulingkan pemerintah lama Omar al-Bashir pada 2019. 

Dalam beberapa hari kebelakangan ini, kedua-dua kem telah turun ke jalan dalam demonstrasi.

Setelah berita mengenai penangkapan itu tersebar, kumpulan prodemokrasi utama negara itu dan Parti Komunis Sudan mengeluarkan desakan berasingan agar rakyat Sudan turun ke jalanan. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button