Berita Utama

Sabah mohon PKPB seluruh negeri dilanjutkan

Keputusan 12,720 ujian COVID-19 masih belum diterima

KOTA KINABALU, 6 Rabiulawal 1442H, Jumaat – Kerajaan negeri Sabah telah memohon kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) agar Perintah Kawalan Bersyarat (PKPB) di seluruh negeri itu yang dijadualkan tamat Isnin ini, dilanjutkan.

Bercakap pada sidang media di sini malam ini, Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Masidi Manjun berkata, kerajaan negeri berpandangan pelanjutan itu penting memandangkan kes COVID-19 di Sabah masih tinggi.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah hari ini dilaporkan berkata, Sabah kekal mencatat kes tertinggi COVID-19 iaitu 528 kes daripada keseluruhan 710 kes di seluruh negara.

Pada 12 Oktober lepas, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan seluruh Sabah dikenakan PKPB bermula 13 hingga 26 Oktober.

Sementara itu, Masidi yang juga Menteri Kewangan II Sabah berkata, setakat ini terdapat 12,720 ujian COVID-19 yang keputusannya masih belum diterima.

Dalam pada itu, beliau berkata, kerajaan negeri telah menyalurkan sejumlah RM26.7 juta untuk pemberian bantuan bakul makanan kepada penduduk yang berkenaan.

“Bantuan bakul makanan diberikan kepada penduduk di kawasan yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan dan dikenakan perintah kuarantin kendiri. Hingga 2 petang tadi, sebanyak 72,823 bakul makanan telah diagihkan,” katanya. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button