Berita UtamaDunia

16 terkorban nahas pesawat di India, 123 lagi cedera

Pesawat Air India Express tergelincir ketika mendarat waktu hujan lebat

NEW DELHI, 18 Zulhijjah 1441H, Sabtu – Sekurang-kurangnya 16 orang terbunuh dan 123 yang lain cedera ketika sebuah pesawat penumpang tergelincir dari landasan setelah mendarat ketika hujan lebat di Selatan negeri Kerala, kata para pegawai.

Penerbangan Air India Express dari Dubai menghantar pulang warga India yang terkandas di luar negara akibat wabak coronavirus.  

Pesawat itu membawa 190 penumpang termasuk 10 kanak-kanak dan anak kapal, kata Kementerian Penerbangan Awam dalam satu kenyataan pada hari Jumaat.

“Sayangnya, 16 orang telah kehilangan nyawa mereka. Saya mengucapkan takziah kepada saudara mereka dan mendoakan agar mereka yang tercedera cepat sembuh,” kata Menteri Penerbangan Awam, Hardeep Singh Puri dalam satu ciapan di laman sosial Twitter.

Abdul Karim, seorang pegawai kanan polis Kerala, mengatakan bahawa antara yang terkorban termasuk salah seorang juruterbang penerbangan Air India Express.  

Beliau mengatakan sekurang-kurangnya 15 orang yang cedera berada dalam keadaan kritikal dan operasi menyelamat telah berakhir.

Pesawat itu terbelah dua ketika jatuh ke lembah 30 kaki di bawah, kata pihak berkuasa. Kementerian Penerbangan Awam mengatakan tidak ada kebakaran semasa mendarat.

Visual TV menunjukkan muncung pesawat itu pecah ke dinding bata, dengan sebahagian besar bahagian tengah pesawat hancur.

Saluran berita TV tempatan menunjukkan penumpang, beberapa di antaranya berbaring tidak bergerak di atas tandu, dibawa ke sebuah hospital yang dikelilingi oleh pekerja kesihatan yang memakai topeng kerana wabak COVID-19. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button