Berita Utama

Kementerian Pertahanan akan beri maklumat terkini projek LCS minggu depan

Pembinaan kapal pertama boleh diteruskan menjelang akhir tahun: Hishammuddin

KUALA LUMPUR, 30 Safar 1444H, Selasa – Kementerian Pertahanan akan memberikan maklumat terkini mengenai projek pembinaan Kapal Tempur Pesisir (LCS) yang tertangguh minggu depan.

Menteri Pertahanan Kanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, pengerahan usaha itu telah dibuat sejak beberapa bulan lalu dan kemajuan telah dicapai.

“Kami telah memulihkan hubungan dengan pengeluar peralatan asal di Eropah dan juga vendor. Kami juga telah bercakap dengan bank mengenai keputusan Kabinet untuk meneruskan projek itu.

“Menjelang akhir tahun, jika kami telah memenuhi semua keperluan yang diperlukan, maka kami boleh meneruskan pembinaan kapal pertama kami.

“Banyak kemajuan telah dicapai dalam tempoh pengerahan. Dalam beberapa hari lagi kita akan mengeluarkan kenyataan mengenainya,” katanya seperti dilapor akhbar tempatan, hari ini.

Penemuan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mendedahkan terdapat percanggahan dan kelewatan dalam projek pembinaan LCS bernilai RM9 bilion sejak 2017.

Kontrak itu telah diberikan kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd melalui rundingan terus, dengan kerajaan membayar RM6.083 bilion, tetapi tiada satu LCS telah dihantar, setakat ini.

Menurut laporan yang didedahkan oleh jawatankuasa penyiasatan tadbir urus, perolehan dan kewangan, kos untuk menyiapkan enam LCS mungkin meningkat kepada RM11.145 bilion.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button