Berita Utama

Kerajaan diminta wartakan kediaman Tunku Abdul Rahman

Banglo di hartanah seluas 64,472 kaki persegi untuk dijual pada harga RM62 juta

GEORGETOWN, 4 Syaaban 1442H, Khamis – Persatuan Melayu Pulau Pinang (Pemenang) meminta kerajaan mewartakan kediaman Perdana Menteri pertama Malaysia, Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj di Pulau Tikus sebagai warisan negara.

Presiden Pemenang, Tan Sri Mohd Yussof Latiff berkata, langkah itu perlu untuk memastikan rumah yang kaya dengan sejarah akan terus dilindungi dan dipelihara.

Katanya, Pemenang pernah menulis surat kepada Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Seri Nancy Shukri mengenai perkara itu.

Selain Nancy, pihaknya turut menulis surat kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menyokong perjuangan mereka.

“Kami meminta Jabatan Warisan Negara, melalui pesuruhjaya warisan, untuk mewartakan rumah Tunku Abdul Rahman di sini sebagai warisan negara.

“Rumah ini, yang menjadi saksi banyak peristiwa bersejarah dalam hidup Tunku Abdul Rahman, kaya dengan sejarah dan harus dilindungi dengan semua cara,” katanya seperti dilapor NST.

Bekas kediaman Tunku Abdul Rahman baru-baru ini ditawar dengan harga pasaran RM62 juta.

Banglo dua tingkat itu disenaraikan untuk dijual di beberapa portal hartanah, termasuk senarai antarabangsa.

Antara portal yang menyenaraikan hartanah ini untuk dijual pada harga RM62 juta


Hartanah yang merupakan tanah pegangan bebas seluas 0.6 hektar itu terletak di hadapan Jalan Park dan Jalan Tunku Abdul Rahman, jalan yang dinamakan Tunku

Rumah dengan keluasan 9,867 kaki persegi dan ukuran tanah 64,472 kaki persegi, adalah harta warisan yang terpelihara, menurut senarai tersebut.

Pemilik hartanah bersejarah ini dipercayai syarikat swasta (bukan pemaju) yang membelinya lebih dari satu dekad yang lalu.

Mengulas lanjut, Yusoff mengatakan Tunku Abdul Rahman telah berjanji untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai kediamannya ketika dia bersara pada tahun 1970 dan bekas perdana menteri itu pada awalnya, membeli sebuah banglo satu tingkat yang bertentangan dengan Western Garden.

“Kemudian, rakan karib Tunku Abdul Rahman, Tan Kim Yeow, menawarkannya untuk membeli sebuah banglo – No 16, Jalan Ayer Rajah (sekarang Jalan Tunku Abdul Rahman), yang dia namakan ‘Takdir’ – perkataan Melayu untuk nasib. 

“Pada masa itu, Parlimen memberikannya sejumlah wang (RM200,000), sebagai pengiktirafan tugasnya sebagai Perdana Menteri. Dengan wang itulah dia membeli banglo tersebut.

“Di banglo ini banyak peristiwa penting berlaku. Tunku Abdul Rahman terus menyambut baik kenamaan tempatan dan asing, termasuk Perdana Menteri Thailand yang telah bersara, di rumah ini. Dia juga mengadakan majlis makan malam di sini untuk perdana menteri kedua negara, Almarhum Tun Abdul Razak Hussein.

“Di banglo ini juga setiap tahun kita mengadakan pesta hari jadi Tunku Abdul Rahman, pada setiap 8 Februari. 

“Banyak perjumpaan lain diadakan sehingga kesihatannya merosot pada tahun 1988. Saya selalu pergi ke sana sesekali. Memang banglo itu kaya dengan sejarah dan harus dilindungi dan dipelihara,” katanya.

Almarhum Tunku Abdul Rahman tinggal di sana sehingga mangkat pada tahun 1990.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button