Berita UtamaDunia

Ingkar gencatan senjata, 70 maut pertempuran di Sudan Selatan

Keganasan bermula selepas orang awam enggan serah senjata

JUBA, 22 Zulhijjah 1441H, Rabu – Sekurang-kurangnya 70 orang terbunuh dan berpuluh-puluh cedera dalam pertempuran antara tentera Sudan Selatan dan orang awam bersenjata di Utara negara, Warrap, menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Jurucakap PBB, Stephane Dujarric semalam berkata, keganasan itu berpunca daripada perselisihan faham mengenai pelaksanaan gencatan senjata yang dilakukan di daerah itu.

Gencatan senjata orang awam adalah sebahagian daripada perjanjian damai terbaharu yang ditandatangani antara Presiden Sudan Selatan, Salva Kiir dan saingannya Riek Machar, yang dilantik sebagai Naib Presiden pada bulan Februari.

Sudan Selatan mengisytiharkan kemerdekaan dari Sudan pada tahun 2011, tetapi terjadi perang saudara yang memusnahkan dua tahun kemudian ketika Kiir, etnik Dinka, memecat wakilnya, Riek Machar, anggota komuniti Nuer yang bersaing.

Ahli Dewan Daerah Tonj East County di Negeri Warrap, James Mabior Makuei mengatakan kepada agensi berita bahawa keganasan baru-baru ini bermula ketika orang awam enggan menyerahkan senjata mereka kepada tentera di sebuah pasar di Tonj East pada hari Ahad.

Sejumlah penonton bergabung dalam pertempuran yang berlaku.

Keganasan itu dengan cepat merebak ke kampung-kampung berdekatan, dengan orang awam bersenjata menyerang pangkalan tentera di bandar Romich yang berdekatan pada hari Isnin pagi, menurut jurucakap tentera Lul Ruai Koang.

Dujarric mengatakan sebuah pasar di Romich dilaporkan diceroboh dan beberapa kedai dibakar sepenuhnya.

“Banyak wanita dan kanak-kanak melarikan diri kerana takut kehilangan nyawa mereka,” katanya

Beliau mengatakan bahawa rondaan misi pengaman PBB sedang menuju ke kawasan tersebut untuk menilai keadaan keselamatan.

“Misi pengaman PBB mendesak semua yang terlibat dalam keganasan itu untuk meletakkan senjata mereka dan membantu memulihkan ketenangan demi komuniti mereka”, kata Dujarric. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button