Berita Utama

KKM batal pendaftaran ubat ada ‘pholcodine’

Klinik, farmasi diarah pulangkan semula produk kepada pembekal

BANGI, 1 Ramadan 1444H, Khamis – Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD), Kementerian Kesihatan (KKM) bersetuju untuk membatalkan pendaftaran dan mengeluarkan arahan panggil balik ke atas semua produk berdaftar yang mengandungi ‘pholcodine’.

Pembatalan itu berikutan terdapatnya risiko keselamatan yang dikesan iaitu reaksi alahan teruk dan boleh mengancam nyawa (anafilaksis)dengan penggunaan ubat pengendur otot (NMBAs) ketika proses pembiusan umum, terutama kepada mereka yang pernah mengambil ubat mengandungi ‘pholcodine’ dalam tempoh 12 bulan lalu.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, mereka yang mengambil ubat mengandungi ‘pholcodine’ – kebiasaannya ubat batuk – dalam tempoh itu, berisiko tinggi untuk mengalami anafilaksis sekiranya diberikan NMBAs ketika proses pembiusan penuh, misalnya sewaktu menjalani pembedahan.

Beliau berkata, pholcodine adalah sejenis ubat bagi mengawal dan menghentikan batuk jenis kering di dalam kalangan dewasa serta kanak-kanak.

“Di Malaysia, pholcodine diklasifikasikan sebagai ubat terkawal Kumpulan C dan boleh diperolehi tanpa preskripsi.

“Terdapat sejumlah 14 produk mengandungi pholcodine yang berdaftar dengan PBKD dalam bentuk tunggal dan kombinasi dengan ubat lain seperti dalam lampiran 1,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Dr Noor Hisham berkata, setakat ini, Pusat Pemonitoran Kesan Advers Ubat Kebangsaan, Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) menerima sejumlah 12 laporan dengan 17 kesan advers susulan penggunaan pholcodine.

Bagaimanapun, tiada laporan anafilaksis diterima, katanya.

“Susulan pembatalan pendaftaran produk mengandungi pholcodine, semua syarikat Pemegang Pendaftaran Produk bertanggungjawab untuk memaklumkan kepada farmasi komuniti dan klinik-klinik yang telah dibekalkan dengan produk tersebut untuk berhenti menjual dan memastikan produk dikuarantin sebelum dipulangkan semula kepada pembekal.

“Anggota kesihatan juga diingatkan untuk berhenti memperskripsi, mendispens, menjual atau mengedar semua produk mengandungi pholcodine dengan serta-merta,” katanya.

Beliau berkata, pesakit yang mengalami batuk jenis ‘nonproductive’ hendaklah diberikan ubat alternatif dan mengarahkan semua baki stok produk yang mengandungi pholcodine dikuarantin serta dipulangkan semula kepada pembekal.

“Orang awam yang sedang mengambil ubat batuk dan selesema diingatkan untuk menyemak label atau sisip bungkusan produk, sama ada terdapat bahan aktif pholcodine.

“Jika didapati ubatan tersebut mengandungi bahan aktif pholcodine, hentikan pengambilan dan rujuk anggota kesihatan bagi mendapatkan rawatan alternatif.

“Bagi mereka yang perlu menjalani pembedahan dan memerlukan bius sepenuhnya, maklumkan kepada anggota kesihatan sekiranya anda pernah mengambil ubat yang mengandungi pholcodine terutamanya dalam tempoh 12 bulan lalu,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button