Berita Utama

Bantuan khas Bernas RM10 juta diagih mulai Januari

Manfaatkan 20,598 pesawah di tiga negeri Pantai Timur secara peringkat

BANGI, 7 Jamadilakhir 1444H, Sabtu – Lebih 20,000 pesawah di Kelantan, Terengganu dan Pahang akan menerima manfaat daripada Sumbangan Bantuan Khas Padiberas Nasional Berhad (Bernas) sebanyak RM250.

Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan (MAFS), Mohamad Sabu berkata, bantuan berjumlah RM10 juta berkenaan akan disalurkan secara berperingkat selewat-lewatnya hingga 16 Januari ini.

Beliau berkata, kementerian dan beberapa agensi di bawahnya sedang memuktamadkan senarai nama dan nombor akaun pesawah di ketiga-tiga negeri bagi memastikan proses penyaluran bantuan berjalan lancar.

“Seramai 20,598 pesawah akan menerima manfaat daripada sumbangan BERNAS ini berjumlah RM250 bagi setiap pesawah.

“Manakala pesawah di negeri-negeri lain akan menerima apabila baki bantuan khas BERNAS berjumlah RM50 juta disalurkan.” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Awal bulan lalu, Bernas bersetuju dengan permintaan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya disediakan peruntukan sebanyak RM60 juta bagi membantu pesawah di seluruh negara.

Anwar berkata, pemberian sumbangan khas itu dibuat untuk kepentingan rakyat dan pesawah miskin termasuk di Kedah.

Namun, ia bukan bertujuan merobohkan empayar perniagaan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button