Berita UtamaDunia

UK salur RM11.8 juta kepada tentera Arab Saudi selama 4 tahun

Britain jadi pembekal senjata kedua terbesar untuk kerajaan tersebut

LONDON, 1 Jamadilakhir 1442H, Khamis – United Kingdom (UK) membelanjakan lebih dari £2.4 juta (RM11.8 juta) selama empat tahun terakhir untuk membantu tentera Arab Saudi, itu dinyatakan dalam sesi pertanyaan Parlimen.

Dilaporkan semalam bahawa pada bulan Disember, Ahli Parlimen Parti Nasional Skotlandia (SNP), Martyn Day meminta maklumat mengenai bantuan Britain kepada tentera Arab Saudi, yang mana Menteri Pertahanan, James Heappey mendedahkan surat yang menunjukkan bahawa London telah membelanjakan sejumlah £2.4 juta (RM11.8 juta) untuk sebuah projek sejak 2016.

Pendedahan itu dibuat dua bulan setelah Menteri Luar Negeri, James Cleverly menyatakan bahawa UK membiayai program di mana tentera Britain melatih angkatan bersenjata Arab Saudi untuk memastikan ‘kepatuhan mereka terhadap undang-undang kemanusiaan antarabangsa.’

Ketika itu, Cleverly menyatakan bahawa Britain membantu kerajaan Arab Saudi untuk melindungi keselamatan negaranya dan meyakinkan bahawa melalui Dana Strategi Teluknya, ‘ia mempunyai kesan positif yang signifikan terhadap hak asasi manusia di rantau itu.’

Ini adalah pertama kalinya UK memperincikan sejauh mana pembiayaan kepada Arab Saudi, yang merangkumi £550,000 (RM2.7 juta) pada tahun 2019-2020 sahaja.

Bantuan London kepada Riyadh dalam perang dan krisis kemanusiaan datang di tengah-tengah kebimbangan mengenai perang Arab Saudi yang hampir enam tahun berlanjutan di Yaman, di mana banyak serangan terhadap orang awam dan sasaran bukan tentera telah didokumentasikan.  

Dianggarkan 8,750 orang awam telah terbunuh dalam serangan udara Arab Saudi di Yaman, dan krisis kemanusiaan melanda seluruh negara akibat konflik antara kerajaan dan Houthi yang disokong oleh Iran.

Britain juga didapati terlibat dalam konflik itu, dengan pemerintah telah menandatangani banyak perjanjian senjata dan penjualan ke Arab Saudi selama empat tahun terakhir, menjadikannya pembekal senjata kedua terbesar untuk kerajaan tersebut.  

Perdana Menteri Boris Johnson sendiri, ketika menjadi setiausaha luar negeri, menyetujui penjualan peluru berpandu Paveway pada bulan Ogos 2016, hanya beberapa hari selepas 14 orang awam terbunuh dalam serangan udara di sebuah kilang kentang di Yaman.

Dana Strategi Teluk, yang sebelumnya dirahsiakan dan dinamakan sebagai Dana Kegiatan Bersepadu, adalah program yang dijalankan oleh pemerintah Britain yang menyokong enam negara Arab Teluk dan merupakan sebahagian daripada dasar luar negara terhadap mereka.  

Ia sebelum ini memperuntukkan anggaran tahunan £20 juta (RM49.5 juta), tetapi jumlah itu dikurangkan menjadi £8.4 juta (RM20.8 juta) tahun lalu kerana krisis coronavirus yang berterusan.

Menurut Guardian, Pengarah Institut Hak dan Demokrasi Bahrain (BIRD), Sayed Ahmed Alwadaei mengatakan: “Sangat membimbangkan apabila kerajaan Inggeris membelanjakan wang pembayar cukai untuk meningkatkan kemampuan tentera Arab Saudi.” – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button