Berita UtamaDunia

219 banduan berbahaya di Uganda larikan diri

15 senjata api, beberapa peluru dicuri: Jurucakap tentera

KAMPALA, 29 Muharram 1442H, Khamis – Seramai 219 banduan melarikan diri dari sebuah penjara di timur laut Uganda, kata para pegawai, sementara pasukan keselamatan berusaha mengesan mereka.

Kejadian dilaporkan berlaku di sebuah pusat tahanan yang dibina di kaki Gunung Moroto, di pinggir Bandar Moroto.

Banduan dilaporkan memasuki tempat penyimpanan senjata sebelum menuju ke di timur laut negara itu, kata para pegawai.

Mereka melarikan diri dengan membawa sekurang-kurangnya 15 senjata api dan beberapa peluru, menurut seorang jurucakap tentera.

Sekurang-kurangnya tiga orang, seorang tentera dan dua banduan yang melarikan diri terbunuh dalam pertempuran, yang menyebabkan perniagaan di bandar itu terhenti.

Jurucakap menggambarkan banduan berkenaan sebagai penjenayah berbahaya yang ditempatkan di belakang penjara, memberi amaran bahawa mereka mungkin menyerbu rumah-rumah penduduk tempatan untuk mendapatkan pakaian kerana mereka mengenakan pakaian seragam penjara kuning khas.

Moroto adalah bandar terbesar di sub wilayah Karamoja, di mana kecurian lembu dan jenayah senjata api adalah perkara biasa.

Pada awal tahun 2000-an, dalam program perlucutan senjata, pemerintah mengambil sebahagian besar senjata dari tangan orang awam, tetapi pertempuran sporadik masih berlaku di antara masyarakat di Karamoja. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button