Berita Utama

1,088,711 layak mengundi Sabtu ini

Terus ke saluran, tidak perlu buat semakan di barung SPR

KOTA KINABALU, 6 Safar 1442H, Khamis – Seramai 1,088,711 daripada 1,103,646 pengundi biasa layak mengundi pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah, Sabtu ini, manakala 14,935 orang telah mengundi secara pos, kata Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Ikmalrudin Isyak.

Ikmalrudin, dalam kenyataan hari ini memaklumkan, bagi pengundi yang telah menerima kad pengundi atau yang telah mengetahui maklumat pengundian, mereka boleh terus ke saluran mengundi dan tidak perlu membuat semakan di barung semakan SPR.

Beliau berkata, SPR juga meletakkan maklumat ‘masa keluar mengundi yang digalakkan’ pada kad pengundi. Bagaimanapun, jika pengundi tidak dapat hadir pada masa berkenaan, mereka boleh keluar mengundi mengikut masa yang ditetapkan dari jam 7.30 pagi hingga 5 petang.

“Bagi pengundi yang tidak menerima kad pengundi kerana berkemungkinan berpindah atau belum mengetahui pengundian, mereka disarankan agar membuat semakan lebih awal sebelum hari mengundi,” katanya.

Ikmalrudin berkata, pengundi diingatkan supaya membawa kad pengenalan dan kad pengundi atau catatan maklumat pengundian serta menunjukkan kepada kerani pengundian di saluran bagi memudahkan untuk membuat semakan.

Sehubungan itu, SPR menyeru semua pengundi supaya keluar menunaikan tanggungjawab mereka sebagai pengundi hari berkenaan..

PRN Sabah diadakan susulan pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) pada 30 Julai lalu.

Ia menyaksikan 447 calon termasuk 56 calon Bebas bertanding bagi merebut 73 kerusi DUN termasuk 13 kerusi baharu. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button