Berita UtamaDunia

Negara Teluk, Mesir berkomplot serang Qatar?

Menteri Pertahanan Qatar buat pendedahan dalam dokumentari Al Jazeera

DOHA, 11 Safar 1442H, Selasa – Negara-negara Teluk dan Mesir pernah merancang untuk menyerang Qatar sebelum mengenakan sekatan pada tahun 2017, dedah seorang pegawai kanan Qatar dalam sebuah dokumentari di Al Jazeera.

“Ada bukti perisik yang didokumentasikan oleh ketua negara yang membuktikan pencerobohan ketenteraan yang terancang ke atas negara Qatar,” kata Menteri Pertahanan, Khalid Mohammad Al-Attiyah.

Menteri itu menjelaskan perincian krisis antara pakatan pimpinan Arab Saudi dan Qatar sebelum permulaan sekatan. 

Beliau mengatakan bahawa Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump berundur daripada menyokong sekatan pimpinan Arab Saudi setelah beliau menyedari fakta dan perspektif yang lebih luas.

“Ada kerjasama strategik antara AS dan Qatar berdasarkan nilai saling menghormati dan kepentingan bersama,” kata Al-Attiyah.

Arab Saudi, UAE, Bahrain dan Mesir memutuskan hubungan dengan Doha pada pertengahan 2017 dan mengenakan sekatan darat, laut dan udara ke atas negara itu ekoran tuduhan menyokong keganasan serta campur tangan dalam urusan dalaman negara lain.  

Qatar menolak tuduhan berkenaan secara konsisten dan beberapa kali mengulangi bahawa ia terbuka untuk berdialog demi mengakhiri krisis.

Pada tahun 2017, Trump pada awalnya berpihak kepada gabungan yang dipimpin Arab Saudi. 

Kemudian beliau berundur dan memuji usaha Qatar untuk memerangi keganasan, dengan menyebut Emir Qatar, Sheikh Tamim Hamad Al-Thani sebagai ‘kawan saya’.

Menurut pegawai tinggi Jabatan Luar Negeri AS untuk Timur Tengah, David Schenker, sekatan itu dapat berakhir dalam beberapa minggu.  

“Saya tidak mahu memasuki keseluruhan diplomasi di dalamnya tetapi ada beberapa gerakan. Saya ingin mengatakan bahawa akan berterusan beberapa minggu lagi,” katanya awal bulan ini. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button