Berita UtamaDunia

Sokong peperangan, 26 negara Eropah sumbang 1.5 bilion euro kepada Ukraine

Russia beri amaran kebanjiran senjata hanya akan memanjangkan perang

COPENHAGEN, 14 Muharram 1444H, Jumaat – Negara-negara Eropah menjanjikan lebih 1.5 bilion euro (AS$1.55 bilion) dalam pelbagai bentuk bantuan kepada tentera Ukraine di tengah-tengah operasi ketenteraan Russia yang berterusan di negara itu.

Ikrar itu dibuat oleh Menteri Pertahanan 26 negara Eropah semasa persidangan di ibu negara Denmark, Copenhagen pada Khamis, lapor Reuters, memetik Menteri Pertahanan Denmark, Morten Bodskov.

Wang itu akan digunakan untuk membekalkan senjata, peluru berpandu dan peluru, meningkatkan pengeluaran senjata untuk Ukraine, melatih askar Ukraine serta membuang periuk api di kawasan yang dilanda perang di negara tersebut.

“Kami akan terus membantu Ukraine dalam keperluan ketenteraannya,” kata Bodskov kepada wartawan pada akhir persidangan itu.

Menteri Pertahanan Poland, Slovakia dan Republik Czech memberi isyarat kesediaan untuk mengembangkan pengeluaran sistem artileri, peluru serta peralatan ketenteraan lain ke Ukraine, tambahnya.

“Britain yang telah mendermakan sistem senjata canggih kepada Ukraine dan memberikan beribu-ribu tenteranya latihan ketenteraan…menjanjikan tambahan 300 juta pound,” lapor agensi itu.  

Bantuan British adalah untuk memasukkan sistem roket pelbagai pelancar dan peluru berpandu M31A1 berketepatan yang boleh menyerang sasaran sehingga 80 kilometer (50 batu) jauhnya.

Sejak bermulanya operasi Russia, Amerika Syarikat (AS) dan sekutu Eropahnya telah menyumbangkan sejumlah besar senjata canggih ke negara bekas Soviet itu.

AS pada hari Jumaat melancarkan satu lagi pakej senjata bernilai AS$820 juta untuk Ukraine, yang termasuk sistem pertahanan udara termaju.

Bermula pada pertengahan Jun, AS mula memberikan Ukraine lapan unit Sistem Roket Artileri Mobiliti Tinggi (HIMARS), dengan rancangan untuk menghantar empat lagi.

Russia telah memberi amaran bahawa kebanjiran senjata hanya akan memanjangkan perang. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button