Berita Utama

Kes sekolah vernakular: 2 NGO mohon tukar hakim tak fasih bahasa Melayu

Peguam akan kemuka permohonan penolakan rasmi terhadap Wong

KUALA LUMPUR, 14 Safar 1442H, Jumaat – Dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mengemukakan saman untuk mencabar kewujudan sekolah vernakular, hari ini berusaha untuk meminta pertukaran Hakim Mahkamah Tinggi bagi mendengar kes mereka.

Peguam, Haniff Khatri Abdulla memberitahu Hakim Wong Chee Lin, hari ini kumpulan tersebut telah menulis surat kepada Hakim Pengelola Mahkamah Tinggi pada 28 September, dengan menyatakan niat mereka supaya kes itu dibicarakan di hadapan hakim lain.

Kedua-dua kumpulan itu, Gabungan Pelajar Semenanjung Malaysia (GPMS) dan Majlis Pembangunan Pendidikan Islam (Mappim), meminta pengisytiharan bahawa Seksyen 2, 17 dan 28 Akta Pendidikan 1996, dan sejauh mana mereka membenarkan sekolah vernakular menggunakan bahasa Cina dan Tamil sebagai bahasa utama, tidak selaras dengan Perkara 152 (1) Perlembagaan Persekutuan dan batal dan tidak sah.

“Namun, kami belum menerima balasan dari hakim pengelola,” kata Haniff, sambil memaklumkan bahawa anak guamnya mahu perbicaraan dijalankan dalam bahasa Melayu.

Chee Lin mengatakan bahawa beliau menyedari niat penolakan itu dan mereka harus mengemukakan permohonan penolakan rasmi terhadapnya.

“Sebelum anda membuat permohonan, ketika saya mengatakan saya sukar memahami, apa yang saya maksudkan adalah loghat jurucakap. Saya boleh meminta mereka mengulangi diri mereka sendiri.

“Ini tidak bermaksud bahawa saya tidak dapat menguruskan perbicaraan kes dalam bahasa Melayu. Saya telah mengendalikan perbicaraan di mana saksi bercakap dalam bahasa Melayu,” katanya kepada peguam.

Chee Lin berkata, mahkamah menyedari bahawa saksi yang berpotensi, akan memberikan keterangan dalam bahasa Melayu dan beliau tidak melepaskan tanggungjawabnya.

Haniff kemudian mengatakan bahawa mereka akan mengemukakan permohonan penolakan rasmi terhadap Chee Lin.

Beliau kemudian menjelaskan kepada wartawan bahawa kedua-dua organisasi tersebut meminta penolakan Chee Lin kerana beliau sendiri mengakui bahawa pertuturan bahasa Melayunya tidak begitu baik untuk mengikuti perbicaraan bahasa Melayu yang fasih.

Beliau berkata: “Oleh kerana pokok permasalahan kes penggugat adalah mengenai perlunya sekolah nasional atau sekolah satu aliran menuju kesatuan nasional, dan menentang sekolah vernakular yang diyakini oleh para penggugat yang menolak objektif tersebut, mereka juga percaya bahawa kemajuan nasional  bahasa mesti sihat, inklusif di mahkamah”.

Mahkamah kemudian menetapkan 4 Disember untuk sebutan semula kes, setelah Peguam Kanan Persekutuan, S Narkunavathy, yang hadir ke Kementerian Pendidikan, memberitahu hakim bahawa Mahkamah Tinggi lain di Kota Bharu dijadualkan untuk mendengar permohonan pemindahan untuk memindahkan saman serupa yang akan diadili di sini.

Di Kota Bharu, Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (i-Guru) yang diwakili oleh Presidennya, Mohd Azizee Hasan mencabar Perlembagaan Seksyen 17 dan 28 Akta Pendidikan.

Untuk tuntutan saman oleh GPMS dan Mappim, 11 parti politik dan organisasi, termasuk MCA, MIC dan Gerakan telah mengajukan permohonan untuk menjadi pihak dalam kes tersebut.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button