Berita Utama

Komplot jatuhkan Zahid Hamidi sia-sia: Ku Li

Bekas MP keluar UMNO tak bawa sokongan akar umbi

KUALA LUMPUR, 29 Syaaban 1442H, Ahad – Kewujudan komplot dalam UMNO untuk menjatuhkan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak mengejutkan ahli veteran Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah.

“Saya telah mendengar tentang ini beberapa kali. Sesiapa yang bangkit akan ditarik ke bawah.

“Namun, saya tidak pernah terlibat dalam perkara seperti itu. Sekiranya saya mahu bertengkar, saya akan melakukannya di tempat terbuka,” katanya seperti dilapor Sinar Harian, hari ini.

Ketika ditanya apakah gerakan menjatuhkan Ahmad Zahid dilakukan dengan harapan UMNO menjalin semula hubungan dengan Perikatan Nasional (PN), beliau mengatakan komplot seperti itu sia-sia kerana kebanyakan ahli parti ingin memutuskan hubungan.

“Mungkin hanya sebilangan kecil yang inginkan hubungan itu, tetapi 147 dari 191 bahagian mengatakan mereka tidak mahu berkerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu). Ini bukan sebilangan kecil,” katanya. 

Ahli Parlimen Gua Musang itu mengatakan bahawa UMNO mempunyai akar umbi yang kuat di negara ini dan ia tidak seharusnya berkecai dengan parti-parti seperti PAS dan Bersatu.

“PAS berpisah dari UMNO pada tahun 1951 dan cuba menjatuhkan UMNO tetapi gagal,” katanya.

Beliau juga mengatakan bahawa 15 bekas Ahli Parlimen UMNO yang meninggalkan parti untuk Bersatu selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), tidak membawa sokongan kuat akar umbi UMNO.

“Ambil contoh Datuk Seri Mustapa Mohamed, yang berasal dari Kelantan. Walaupun dia menang di Jeli, dia sebenarnya budak Bachok.

“Tetapi dia tidak mempunyai penyokong di Bachok dan dia kembali ke Jeli di mana dia menang. Akar-akar umbi tidak mengikutinya kerana mereka menyokong UMNO,” katanya.

Ahli Parlimen Jeli itu memenangi kerusi di bawah Barisan Nasional (BN) pada 2018 tetapi beralih ke Bersatu pada Oktober tahun itu.

Tengku Razaleigh berkata, UMNO perlu terus mengukuhkan asasnya untuk mencapai matlamatnya.

“Tanpa asas yang kuat, kita tidak dapat bergerak maju,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button