Berita UtamaDunia

30 pengsan di konsert k-pop Indonesia

Penonton dari belakang rempuh depan demi hadiah percuma

TANGERANG SELATAN, 11 Rabiulakhir 1444H, Ahad — Kumpulan K-pop NCT 127 menamatkan konsert pertama mereka di Indonesia lebih awal selepas 30 orang pengsan akibat dihempap, kata polis.

Indonesia masih dibayangi episod hitam selepas lebih 130 orang, termasuk lebih 40 kanak-kanak, maut dalam rempuhan stadium bulan lepas – salah satu bencana paling maut dalam sejarah bola sepak.

Jurucakap polis, Endra Zulpan berkata, konsert berhampiran ibu kota Jakarta telah berlangsung selama kira-kira dua jam apabila peminat mula merempuh ke hadapan untuk mendekati pentas.

“Disebabkan itu, 30 orang pengsan. Untuk mengelakkan kejadian lain, kami memutuskan untuk menghentikan konsert pada 9.20 malam (1420 GMT),” kata Zulpan sambil memaklumkan peminat yang rebah telah pulih.

Sebelum kejadian, kumpulan k-pop itu telah memberikan hadiah percuma kepada peminat, kata penonton konsert berusia 19 tahun Syifa Aulia kepada AFP.

Dia berkata, peminat di belakang telah menolak ke arah pentas sehingga pagar penghadang runtuh.

“Kami kecewa dengan peminat tersebut.  Kami diberi amaran untuk tidak menolak antara satu sama lain, walaupun oleh ahli NCT 127, tetapi mereka sangat penting diri sendiri. Hanya untuk rakaman yang baik, mereka mengabaikan keselamatan orang lain,” katanya.

Polis telah membenarkan hari kedua konsert NCT 127 diteruskan pada hari Sabtu, tetapi melarang pengedaran barangan kepada peminat dan memerlukan langkah lebih ketat untuk memisahkan peminat dan penghibur.

“Untuk menebus kesalahan dan memberikan pengalaman terbaik, kami akan menambah lebih ramai paramedik dan anggota keselamatan untuk pertunjukan Hari 2,” kata penganjur konsert Dyandra Global Edutainment di Instagram.

Hujung minggu lalu, polis membatalkan hari ketiga festival muzik Berdendang Bergoyang di Jakarta selepas hampir 30 orang pengsan akibat lebihan kapasiti.

Pada hari yang sama, lebih 150 orang terbunuh dalam rempuhan orang ramai di pesta Halloween di Seoul.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button