Berita UtamaDunia

Presiden AS gesa kongres lulus larangan senjata api

Berapa ramai kanak-kanak perlu jadi mangsa sebelum Republikan bertindak

WASHINGTON, 7 Ramadan 1444H, Rabu – Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden menggesa kongres meluluskan larangan senjata api selepas enam orang termasuk tiga kanak-kanak terbunuh, dalam kejadian tembakan di sekolah di Nashville, Tennessee pada Isnin.

“Kita perlu melakukan lebih banyak lagi usaha untuk menghentikan keganasan senjata api. Ia memecahbelahkan komuniti kita.

“Saya menyeru Kongres sekali lagi untuk meluluskan larangan senjata api,” katanya.

Penembak Nashville, seorang wanita berusia 28 tahun yang maut ditembak oleh pegawai polis di tempat kejadian mempunyai sekurang-kurangnya dua senapang separa automatik dan pistol.

Biden, berulang kali menggesa supaya larangan senjata serangan diperbaharui dan peraturan yang lebih ketat mengenai penjualan senjata api perlu diluluskan kongres.

Dewan Perwakilan Rakyat dikawal oleh Republikan; di mana-mana undang-undang keselamatan senjata api baharu tidak mungkin diluluskan tahun ini, kata penggubal undang-undang utama.

“Berapa ramai lagi kanak-kanak yang perlu jadi mangsa sebelum Republikan di kongres akan bertindak dan meluluskan larangan senjata serangan, untuk menutup kelemahan dalam sistem pemeriksaan latar belakang kami atau memerlukan penyimpanan senjata yang selamat?,” kata Jurucakap White House, Karine Jean-Pierre. 

Undang-undang baharu mengenai larangan penggunaan senjata api berbahaya akan membenarkan mahkamah merampas senjata api buat sementara waktu daripada sesiapa yang dipercayai berbahaya kepada diri sendiri atau orang lain.

Perundangan itu menggalakkan negeri untuk memasukkan rekod juvana dalam Sistem Semakan Latar Belakang Jenayah Segera Kebangsaan, yang akan menyediakan pemeriksaan latar belakang yang lebih komprehensif untuk individu berumur antara 18 dan 21 yang ingin membeli senjata api.

Ia juga memerlukan lebih ramai individu yang menjual senjata sebagai sumber pendapatan utama untuk mendaftar sebagai Peniaga Senjata Api Berlesen Persekutuan, yang dikehendaki mentadbir pemeriksaan latar belakang sebelum mereka menjual pistol kepada seseorang.

Bagaimanapun, undang-undang itu membenarkan mereka yang disabitkan dengan kesalahan jenayah keganasan rumah tangga untuk mendapatkan semula hak pemilikan senjata mereka selepas lima tahun jika mereka tidak melakukan jenayah lain. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button