Berita UtamaIstimewa

Pindah milik tanah rizab kepada bukan Melayu satu pengkhianatan!

ISMA harap pihak bersalah mesti dikenakan hukuman tegas

BANGI, 16 Jamadilakhir 1442H, Jumaat – Tanah rizab Melayu yang didakwa berpindah tangan kepada bukan Melayu di Sitiawan, Perak adalah suatu pengkhianatan kepada bangsa Melayu.

Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Prof Dr Zainur Rashid Zainuddin berkata, sekiranya benar perkara itu berlaku, tindakan sewajarnya perlu diambil ke atas pihak terbabit dalam menjayakan pemindahan tanah rizab itu.

“Pihak yang bersalah mesti dikenakan hukuman yang tegas terhadap pengkhianatan ini, “ katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Terdahulu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang menyiasat isu penyelewengan tanah rizab Melayu berkeluasan 641.6 hektar di Sitiawan, yang didakwa sudah berpindah milik kepada bukan Melayu.

Menurut sumber SPRM Perak, mereka sudah menerima laporan itu dari polis dan telah mengarahkan pasukan siasatan meneliti serta menyiasat kes itu.

“Pihak polis sudah memanjangkan kes kepada kami, kami mengesahkan sudah menerima laporan itu. Ia sedang dalam siasatan kami,” kata sumber berkenaan.

Sebelum ini, Naib Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra), Datuk Hamidah Osman berkata, tanah berkenaan telah dipecah kepada 317 lot dengan 100 peratus dimiliki orang bukan Melayu dan kini menjadi ladang kelapa sawit.

Beliau menegaskan, pindah milik terhadap tanah yang asalnya digazetkan sebagai rizab tanah Melayu pada 7 Januari 1930 itu bercanggah dengan enakmen dan Akta Kanun Tanah Negara 1965.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button