Berita Utama

Ceroboh tanah: Tindakan mesti adil, jangan ada kompromi

Jangan pula ada pihak dapat layanan tidak masuk akal

Oleh Fazleen Safina

BANGI, 10 Rabiulawal 1442H, Selasa – Kerajaan negeri Pahang digesa bertegas dengan penceroboh tanah haram di Raub tanpa sebarang kompromi.

Ini kerana, tindakan pencerobohan yang dilakukan oleh pekebun haram dilakukan secara besar-besaran – membabitkan 4,400 hektar tanah.

Pengerusi Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, cubaan ‘menghalalkan’ sangat tidak adil kerana tanah berkenaan sejak awal lagi diteroka dengan cara yang salah.

“Mereka (penceroboh) perlu melalui proses biasa seperti dikenakan denda dan pelbagai tindakan lain berdasarkan Kanun Tanah Negara.

“Kita mahu perkara ini telus dan rakyat tidak mahu dipelopori dengan apa-apa alasan. Kita juga tidak mahu pihak tertentu dapat layanan tidak masuk akal.

“Malah, perkara ini juga tidak perlu ditutup dan biarlah melalui proses yang adil dan saksama,” tegasnya.

Beliau berkata demikian mengulas dakwaan kumpulan pekebun haram di Raub – kononnya kerajaan Pahang sudah menyediakan pelan bagi menghalalkan tanah yang mereka terokai.

Save Musang King Alliance (SAMKA) mendakwa, rata-rata pekebun bersetuju dengan pelan tersebut, bagaimanapun menolak kehadiran pihak ketiga yang dituduh cuba mengaut keuntungan secara melampau.

SAMKA mendesak supaya rancangan korporat yang kononnya merampas dan meraih keuntungan daripada hasil kerja pekebun perlu dihentikan.

SAMKA turut mendakwa, aktiviti penanaman durian oleh pekebun di keenam-enam buah kampung itu mula dijalankan sejak tahun 1960-an, manakala pada 1970-an mereka mengusahakan tanah itu di bawah rancangan ‘Buku Hijau’ kerajaan.

“Selama ini, mereka juga pernah memohon permit atau pun lesen penanaman terhadap kerajaan negeri melalui saluran rasmi.

“Bagaimanapun, sebahagian besar permohonan tersebut ditolak,” dakwanya dalam satu kenyataan di laman Facebook.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button