Dunia

Krisis Sudan: Puak militia, RSF tembak mati orang awam

15,000 penduduk larikan diri ke Darfur, ramai dibunuh

KHARTOUM, 2 Zulhijjah 1444H, Rabu – Rakyat Sudan yang melarikan diri dari El Geneina, sebuah bandar di Darfur, ditembak dan dibunuh ketika mereka berjalan kaki ke Chad sejak pertengahan minggu lalu.

Keganasan di El Geneina sejak dua bulan lalu didorong oleh militia dari puak nomad Arab, bersama pasukan separa tentera Rapid Support Forces (RSF), iaitu puak tentera yang terlibat dalam perebutan kuasa dengan Angkatan Tentera Sudan di ibu negara, Khartoum.

Sebilangan besar rakyat Sudan cuba mendapatkan perlindungan berhampiran ibu pejabat tentera di El Geneina pada 14 Jun tetapi disekat, kata Ibrahim, seorang penduduk yang berjaya ke bandar Adre Chadian, kira-kira 27 km dari El Geneina.

Badan amal perubatan, MSF berkata, kira-kira 15,000 orang telah melarikan diri dari Darfur Barat sejak empat hari sebelumnya, dan mereka melaporkan ramai orang ditembak dan dibunuh ketika mereka cuba melarikan diri dari El Geneina.

Keputusan untuk melarikan diri dari El Geneina dibuat selepas Gabenor Negeri Darfur Barat terbunuh pada 14 Jun, beberapa jam selepas dia menuduh RSF dan militia bersekutu melakukan pembunuhan beramai-ramai dalam satu wawancara TV, kata Ibrahim.

“Selepas orang ramai mengetahui Gabenor diculik dan dibunuh, orang ramai memutuskan untuk meninggalkan bandar itu,” katanya.

Peperangan yang meletus pada April telah membunuh kira-kira 2.2 juta orang, menurut data PBB, terutamanya dari ibu negara dan dari Darfur, yang sudah mengalami konflik selama dua dekad dan pemindahan besar-besaran.

Lebih 500,000 rakyat Sudan menyeberang ke negara jiran, termasuk lebih 115,000 yang telah melarikan diri dari Darfur ke Chad.

Gencatan senjata selama 72 jam yang diusahakan oleh Arab Saudi dan AS, yang akan tamat awal pagi Rabu, berjaya meredakan pertempuran di Khartoum, walaupun penduduk melaporkan bahawa rompakan semakin berleluasa.

Pergolakan di Darfur telah memuncak dan bersifat etnik apabila penyerang menyasarkan penduduk bukan Arab berdasarkan warna kulit mereka, kata saksi. -Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button