Berita UtamaDunia

Pemerintahan Netanyahu bakal berakhir?

Parti ada masa sehingga tengah malam Rabu untuk bentuk kerajaan

TEL AVIV, 21 Syawal 1442H, Rabu – Sebuah gabungan baharu antara parti-parti di negara haram Israel yang kini sedang dalam rundingan untuk membentuk kerajaan, adalah satu cabaran serius terhadap pemerintahan Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu.

Usaha mengakhiri pemerintahan pemimpin yang paling lama berkhidmat untuk Israel itu menjadi kenyataan pada hari Ahad, selepas pemimpin parti sayap kanan Yamina, Naftali Bennett mengesahkan dia sedang berusaha untuk mencapai perjanjian gabungan dengan Yair Lapid, pemimpin parti pusat Yesh Atid.

Di bawah undang-undang pilihan raya negara haram itu, presiden boleh memberikan pemimpin parti selama 28 hari untuk membentuk gabungan.  

Presiden Israel, Reuven Rivlin telah menugaskan Netanyahu untuk membentuk pemerintah selepas pemungutan suara, tetapi Perdana Menteri itu tidak dapat memperoleh sokongan yang cukup untuk mengendalikan Parlimen Israel, Knesset. 

Presiden kemudian menugaskan Lapid untuk membentuk kerajaan, dengan tarikh akhir tengah malam Rabu.

Bennett dan Lapid akan berusaha membentuk gabungan dengan sekurang-kurangnya lapan parti politik yang menjalankan spektrum politik – dari sayap kiri Meretz hingga parti Yamina sayap kanan Bennett.  

Mereka juga mungkin memerlukan sokongan luar daripada sebuah parti Islamis kecil yang disebut United Arab List agar dapat mencapai jumlah 61 kerusi untuk majoriti pemerintahan di Parlimen 120 kerusi itu.

Sekiranya kesepakatan dicapai, Parlimen akan mempunyai waktu seminggu untuk mengundi gabungan sebelum kerajaan dan perdana menteri baru dilantik.

Sekiranya Bennet dan Lapid gagal memenuhi tarikh akhir hari Rabu, maka mandat untuk membentuk kerajaan jatuh ke Parlimen.  

Sekiranya kerajaan tidak dibentuk dalam 21 hari berikutnya, Israel akan berhadapan pilihan raya kelima dalam dua tahun lagi.

Satu sumber yang terlibat dalam rundingan gabungan mengatakan kepada CNN pada hari Rabu bahawa usaha yang sangat signifikan telah dicapai semalam dan hampir semuanya telah selesai dilakukan.  

Satu perkara penting ialah siapa yang akan menganggotai jawatankuasa pelantikan kehakiman. 

Yesh Atid daripada parti Lapid menduduki tempat kedua dalam pilihan raya 23 Mac lalu

Parti Bennett hanya memenangi tujuh kerusi dalam undian Mac, tetapi pemimpin itu tetap berada dalam peranan yang kuat sebagai ‘king maker’.  

Dia sebelumnya telah mengumumkan akan bekerja dengan Lapid, tetapi telah dua hari mengundurkan diri dalam serangan terbaru Israel dengan di Gaza.  

Beberapa hari setelah gencatan senjata diumumkan, kedua-dua pihak itu kembali ke meja rundingan. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button