Berita Utama

Pemilik premis boleh halang individu pakai gelang kuarantin

Surat kebenaran sekali saja untuk kenderaan perniagaan rentas daerah, negeri

KUALA LUMPUR, 24 Rabiulawal 1442H, Selasa – Pemilik premis perniagaan boleh menghalang individu yang memakai gelang kuarantin daripada memasuki kawasan perniagaan mereka serta melaporkan kepada polis supaya tangkapan dapat dibuat terhadap mereka yang ingkar arahan kuarantin wajib.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, perbuatan mengingkari arahan kuarantin wajib adalah kesalahan berat dan perlu dilaporkan kepada pihak berkuasa supaya tindakan segera boleh diambil.

“Sebenarnya mereka yang memakai gelang kuarantin ini memang tidak boleh keluar ke mana-mana kerana apabila mereka keluar dengan gelang kuarantin ini mereka boleh membahayakan orang lain,” katanya pada sidang media mengenai perkembangan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) di Wisma Pertahanan di sini, hari ini.

Beliau menjawab pertanyaan media sekiranya kerajaan akan mewajibkan Prosedur Operasi Standard (SOP) pemeriksaan pergelangan tangan di pintu masuk premis seperti pusat beli belah, restoran atau kedai runcit memandangkan terdapat beberapa restoran yang telah mempraktikkan perkara itu.

Mengulas mengenai kekeliruan pelaksanaan dua kali kuarantin pada individu yang tiba di Semenanjung dari luar negara dan meneruskan perjalanan ke Sarawak, Ismail Sabri berkata, kerajaan Sarawak berhak menentukan sama ada mereka yang masuk ke negeri itu perlu menjalani kuarantin lanjutan selepas selesai menjalani kuarantin wajib 14 hari atau dibenarkan ke destinasi masing-masing.

“Terdapat dua situasi melibatkan kuarantin ini iaitu bagi individu tiba dari luar negara di mana-mana lapangan terbang kemudian terus menaiki penerbangan ke Sarawak, mereka tidak perlu menjalani kuarantin dua kali (apabila tiba di Sarawak) kerana tidak keluar dari kawasan lapangan terbang itu.

“Kedua, apabila mereka tiba di lapangan terbang tetapi tidak pulang terus ke Sarawak… tinggal satu atau dua hari di sekitar lapangan terbang itu, ini akan dikenakan kuarantin kerana mereka telah keluar dari kawasan lapangan terbang dan apabila ke Sarawak mungkin akan dikenakan semula kuarantin,” katanya.

Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata, bagi kenderaan perniagaan yang merentas daerah atau negeri secara kerap untuk mengambil barang hanya perlu mendapatkan surat kebenaran sekali sahaja bermula dari tarikh permohonan sehingga ke tarikh tamat Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Katanya, bagi pasangan ‘hujung minggu’ perlu memohon surat kebenaran setiap kali ingin merentas daerah atau negeri.-  Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button