Berita Utama

Malaysia bayar pendahuluan RM94 juta akses ke vaksin COVID-19

Jaminan bekalan vaksin untuk 10 peratus populasi negara ini

KUALA LUMPUR, 3 Rabiulakhir 1442H, Khamis – Malaysia akan segera membuat pembayaran pendahuluan kira-kira RM94 juta untuk akses ke vaksin COVID-19, kata Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

“Kabinet memutuskan pada 13 November bahawa Malaysia, melalui Kementerian Kesihatan, untuk menyertai kemudahan Covax dengan menandatangani ‘Optional Purchase Arrangement’

“Kementerian dan sekutu Covax (Gavi) mencari tarikh untuk menandatangani perjanjian itu,” katanya ketika menjawab pertanyaan yang diajukan oleh Lim Guan Eng (PH-Bagan) di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau mengatakan bahawa negara akan membuat pembayaran jaminan awal dan ‘risk sharing guarantee’ sebanyak AS$22.6 juta (RM94 juta) setelah menandatangani perjanjian itu.

“Akses ke vaksin sangat penting untuk melindungi rakyat daripada penyebaran virus dan memacu ekonomi ketika vaksinasi menjadi syarat perjalanan dan pergerakan global,” kata Khairy Jamaluddin.

Beliau menekankan bahawa walaupun menandatangani perjanjian kemudahan Covax, Malaysia mengambil pendekatan tambahan dalam mencari akses ke vaksin COVID-19 apabila ia tersedia.

“Pendekatan ini akan membuka peluang bagi negara untuk memperluas pilihannya dan mengurangkan risiko memberi fokus kepada pendekatan dua hala,” tambahnya.

Malaysia dijangka membayar sekitar RM3 bilion untuk vaksin bagi melindungi 10 peratus penduduk di negara ini di bawah perjanjian kemudahan Covax.

Covax adalah inisiatif global yang disokong oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) untuk memastikan akses yang adil dan saksama ke vaksin COVID-19 di seluruh dunia.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button