Berita UtamaPendapat

Isu kalimah Allah 2.0: ISMA Temerloh sokong pandangan Mufti Pahang

Isu itu ada implikasi besar dalam sistem perundangan, institusi Islam, sosial masyarakat Malaysia

ISMA Temerloh sepakat dan memberikan sokongan penuh terhadap pandangan Mufti Pahang berkaitan keputusan kes larangan penggunaan kalimah Allah ke atas orang bukan Islam, yang perlu disemak semula.

Pandangan Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman itu juga selari dengan keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Negeri Pahang Kali ke-2/2008, pada 11 hingga 12 Jun 2008 di mana mesyuarat telah menetapkan bahawa:

1. Penggunaan, penyataan, penyebaran, percakapan, apa-apa bentuk penerbitan sama ada media elektronik atau media cetak menggunakan kalimah Allah oleh orang bukan Islam, yang boleh mengeliru atau memesongkan akidah kepada umat Islam – sebagaimana termaktub dalam Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama-agama Bukan Islam No. 5 tahun 1985 dan lain-lain istilah agama Islam yang dipakai oleh orang Islam, untuk kegunaan agama Islam adalah tidak boleh digunakan oleh orang bukan Islam.

2. Kesalahan menggunakan kalimah Allah dan istilah agama Islam telah termaktub dalam Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama-agama Bukan Islam No. 5 tahun 1989.

Berdasarkan rekod, pada 19 Mac 2009,ย  keputusan fatwa negeri Pulau Pinang telah membincangkan mengenai isu tuntutan penganut Kristian terhadap penggunaan kalimah Allah dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang Bil. 2/2009:

โ€œ๐˜”๐˜ฆ๐˜ด๐˜บ๐˜ถ๐˜ข๐˜ณ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ต๐˜ถ๐˜ซ๐˜ถ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฑ๐˜ถ๐˜ต๐˜ถ๐˜ด๐˜ข๐˜ฏ ๐˜”๐˜ถ๐˜ป๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข๐˜ณ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜‘๐˜ข๐˜ธ๐˜ข๐˜ต๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ข๐˜ด๐˜ข ๐˜๐˜ข๐˜ต๐˜ธ๐˜ข ๐˜”๐˜’๐˜ ๐˜’๐˜ข๐˜ญ๐˜ช ๐˜’๐˜ฆ-82 ๐˜บ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ช๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข 5-7 ๐˜”๐˜ฆ๐˜ช 2008 ๐˜บ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ถ๐˜ต๐˜ถ๐˜ด๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ข๐˜ธ๐˜ข ๐˜ญ๐˜ข๐˜ง๐˜ข๐˜ป ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ญ๐˜ช๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ญ๐˜ช๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ด๐˜ถ๐˜ค๐˜ช ๐˜บ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ฌ๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ด๐˜ถ๐˜ด ๐˜ฃ๐˜ข๐˜จ๐˜ช ๐˜ข๐˜จ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ข ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ถ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ต๐˜๐˜ด๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ข ๐˜ต๐˜ช๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฌ ๐˜ฃ๐˜ฐ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฉ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜จ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ต๐˜ข๐˜ถ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ด๐˜ข๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ข๐˜จ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜จ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ข ๐˜ฃ๐˜ถ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜๐˜ด๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜บ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ญ๐˜ข๐˜ช๐˜ฏ.

๐˜–๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฉ ๐˜ช๐˜ต๐˜ถ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ซ๐˜ช๐˜ฃ ๐˜ฃ๐˜ข๐˜จ๐˜ช ๐˜ถ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ต ๐˜๐˜ด๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ซ๐˜ข๐˜จ๐˜ข๐˜ฏ๐˜บ๐˜ข ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ค๐˜ข๐˜ณ๐˜ข ๐˜บ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ช๐˜ณ๐˜ข๐˜ฏ๐˜บ๐˜ข ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฑ๐˜ข๐˜ต ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ด๐˜ถ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ด๐˜ถ๐˜ณ ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฉ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ๐˜ข๐˜ต๐˜ข๐˜ถ ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜บ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ๐˜จ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฑ ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ญ๐˜ช๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ถ๐˜ต, ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข ๐˜ช๐˜ข ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ญ๐˜ถ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ช๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ต ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ต๐˜ถ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜บ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ต๐˜ถ๐˜ฃ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜—๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฃ๐˜ข๐˜จ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜—๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ต๐˜ถ๐˜ข๐˜ฏ,โ€

Isu kalimah Allah 2.0 ini perlu diperhalusi dan diurus dengan baik.

Ia mempunyai implikasi besar dalam sistem perundangan, insititusi agama Islam dan juga keadaan sosial masyarakat Malaysia, seperti mana yang diketahui umum agama Islam mempunyai kedudukan istimewa dan tertinggi berdasarkan Perkara 3 dalam Perlembagaan Persekutuan.

Sebarang percanggahan antara keputusan fatwa kebangsaan dan peringkat negeri dengan apa yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi adalah tidak wajar.

Perkara ini akan menimbulkan tanda tanya di kalangan masyarakat mengenai apakah peranan dan kredibiliti insititusi agama dalam memandu isu berkaitan umat Islam, sekaligus mencetuskan pertikaian berkenaan kedudukan Islam dalam perlembagaan.

๐—จ๐˜€๐˜๐—ฎ๐˜‡ ๐—”๐—ต๐—บ๐—ฎ๐—ฑ ๐—ญ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐˜‚๐—ฑ๐—ฑ๐—ถ๐—ป ๐— ๐—ผ๐—ต๐—ฑ ๐—”๐—น๐—ถ๐—ฎ๐˜€

๐—ฌ๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐——๐—ถ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐˜‚๐—ฎ ๐—œ๐—ฆ๐— ๐—” ๐—ง๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ผ๐—ต

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button