Berita UtamaDunia

Israel lancar serangan balas di Gaza

Zionis tuduh Hamas lancar roket rosakkan kilang

GAZA, 6 Rabiulakhir 1442H, Ahad – Rejim pengganas Israel melancarkan serangan udara di Semenanjung Gaza, dengan menuduh askar Palestin melepaskan tembakan roket ke negara itu.

Tentera Israel mendakwa, pesawatnya melakukan serangan sebagai tindak balas di beberapa lokasi ketenteraan milik Pergerakan Perjuangan Islam Palestin (Hamas) – kumpulan bersenjata Islam yang menguasai Gaza.

Dilaporkan tidak ada mangsa terkorban di kedua-dua bahagian sempadan.

Dalam satu kenyataan, tentera mendakwa, Hamas bertanggungjawab atas semua kejadian yang berlaku di Semenanjung Gaza serta akan menanggung akibatnya susulan kegiatan keganasan terhadap orang awam Israel.

Polis Israel berkata, roket Gaza yang dilancarkan pada semalam merosakkan sebuah kilang di bandar selatan Ashkelon.

Reuters yang memetik saksi sebagai berkata, serangan sebelum subuh menyasarkan Bandar Gaza dan bandar selatan Gaza, Rafah dan Khan Younis, yang mana kebakaran dan gumpalan asap dapat dilihat dari beberapa tempat.

Tidak ada tuntutan langsung dari mana-mana kumpulan tentera Gaza yang melepaskan roket tersebut.

Pegawai Hamas di Gaza juga tidak mengeluarkan komen segera berhubung serangan itu.

Israel dan Hamas kali terakhir berperang pada tahun 2014 dan telah beberapa kali berbalas-balas tembakan walaupun sempadan kebelakangan ini semakin sunyi. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button