Berita UtamaIstimewa

Apa erti politik, kepimpinan Melayu kalau tanah sudah hilang?

Sungguh memalukan! Melayu jadi bahan ketawa 'tauke-tauke'

BANGI, 7 Rabiulakhir 1442H, Isnin – Isu pencerobohan tanah – lambang kewujudan bangsa serta peradaban – yang kerap kali dibongkarkan belakangan ini bukan satu perkara kecil dan boleh dipandang enteng.

Penjajah British sedar akan perkara ini maka sebab itu mereka akur dengan tuntutan Raja-Raja Melayu bahawa hak orang Melayu di atas tanah ini harus dipertahankan dengan memberikan apa yang diistilahkan sebagai Tanah Rizab Melayu.

Presiden gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya menegaskan, tanpa tanah, suatu bangsa itu hilang kewujudan serta keabsahannya bahkan kemuliaan mereka dan sebaliknya dihina serta menjadi tidak lebih seperti pelarian sahaja.

Malah katanya, jika dibiarkan suatu bangsa itu hilang tanahnya, maka mereka akan menjadi pengemis dan pelarian di bumi sendiri seperti yang berlaku di Palestin.

Tambah presiden gerakan yang lantang memperjuangkan isu-isu rakyat itu, agak menyedihkan apabila wujudnya pihak yang tidak sedar diri kerana kerakusan dan haloba duniawi, sehingga sanggup menggadaikan Tanah Rizab Melayu yang kini hanya tinggal 12 peratus sahaja atau mungkin kurang daripada itu.

“Mereka juga menggadaikan tanah-tanah kerajaan yang bernilai jutaan ringgit kepada tauke-tauke yang membiayai hidup mereka.

“Mereka tidak sedar sebenarnya mereka telah menggadaikan maruah bangsa Melayu, memperjudikan nasib anak cucu mereka sendiri, menjatuhkan maruah watan dan bangsa hanya kerana nafsu serakah diri yang menggila.

“Sebab itu tidak ada perkataan lain lebih layak yang harus diberikan kepada mereka melainkan ‘pengkhianat’. Walaupun mereka memegang jawatan dan mempunyai kedudukan yang berkuasa tapi mereka tidak lebih hanyalah bahan ketawa dan mainan ‘tauke-tauke’. Sungguh memalukan,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Pada masa sama, Aminuddin hairan apabila penasihat undang-undang negeri, Pejabat Tanah dan Galian, Jabatan Perhutanan, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menyepi diri dan mengunci mulut dalam isu pencerobohan tanah seperti yang berlaku di Pahang.

Sekali pun ada undang-undang yang menjaga Tanah Rizab Melayu dan tanah kerajaan, beliau mendakwa, ia tidak lebih sekadar nota-nota yang tercatit di dalam kertas-kertas yang layak disampahkan.

“Apa erti politik dan kepimpinan Melayu kalau tanah sudah hilang? Apakah kita hanya mahu dan sanggup memerintah tanah orang? Ini kegilaan apa namanya? Kalau kita telusuri sejarah maka kita akan dapati banyak tanah orang-orang Melayu yang telah hilang.

“Telah hilang baik di utara mahupun di selatan tanah air yang menjadi bukti bahawa ianya sepatutnya menjadi pengajaran kepada kita semua. Itu belum saya sebut lagi beberapa pulau di dalam negara juga telah tergadai.

“Ini bukan isu mainan tetapi isu kelangsungan hidup orang Melayu. Jangan kita biarkan pengkhianat-pengkhanat ini bermaharajalela meratah dan menggadai hak kita sebagai rakyat,” katanya yang turut mengajak rakyat bersama-sama memperjuangkan negara.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button