Berita UtamaDunia

Pompeo dakwa negara Arab lain bakal sertai perjanjian damai Israel

Dakwa sertai perjanjian untuk capai keamanan, elak ancaman Iran

WASHINGTON, 7 Rabiulakhir 1442H, Isnin – Ada negara-negara Arab lain akan bergabung dalam perjanjian damai dengan Israel, dan Washington bakal meneruskan usaha untuk mewujudkan perdamaian di rantau berkenaan, kata Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Mike Pompeo kepada Al Arabiya, semalam.

“Saya sangat yakin bahawa negara-negara lain akan bergabung dengan apa yang telah dilakukan oleh Emirat, Bahrain, dan Sudan, dan mengiktiraf Israel sebagai tempat yang sah di antara negara-negara.

“Mereka akan melakukannya kerana ini adalah perkara yang tepat untuk negara mereka, demi peningkatan kemakmuran dan keamanan untuk negara mereka,” katanya dalam wawancara eksklusif bersama Al Arabiya. 

Beliau berkata, bahawa ia tidak mungkin dilakukan tanpa kepemimpinan serta keterlibatan AS, dan peranan Washington dalam ‘meletakkan risiko di Timur Tengah dari Iran.’

Pompeo memberitahu Al Arabiya bahawa sementara AS berusaha untuk mencapai perdamaian di rantau ini, ia mempertimbangkan bahaya ditimbulkan oleh Iran, yang mana negara-negara di wilayah itu mengakui sebagai ancaman bersama.

“Kenyataannya adalah sekarang negara-negara Teluk dan Israel mengakui mereka mempunyai ancaman bersama dari Iran,” kata Menteri Luar Negeri, sambil mendakwa kononnya AS akan mengasihi warga Palestin untuk terlibat dengan Israel (tetapi) kepemimpinan mereka telah menolak Presiden Trump visi untuk keamanan.

“Setiap negara yang menginginkan situasi yang lebih baik untuk rakyat mereka sendiri akan bersama-sama mengiktiraf Israel,” kata Pompeo. 

Terdahulu, rakyat Palestin memprotes rancangan Pompeo yang melawat ke Israel, Khamis lalu (19 November), untuk mengunjungi penempatan Yahudi di Tebing Barat yang diduduki.

Pompeo menjadi Setiausaha Negara AS pertama yang mengunjungi Dataran Tinggi Golan dan penempatan Yahudi haram di Tebing Barat. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button