Berita UtamaDunia

Bekas PM Lubnan, Saad Hariri gantung kerjaya politik

Tidak lagi bertanding dalam pilihan raya Parlimen akan datang

BEIRUT, 22 Jamadilakhir 1443H, Selasa – Bekas Perdana Menteri Lubnan, Saad Hariri mengumumkan penggantungan pembabitan beliau dalam aktiviti politik dan tidak bertanding dalam pilihan raya Parlimen akan datang.

Keluarga Hariri telah mendominasi landskap politik Lubnan selama lebih tiga dekad sejak berakhirnya perang saudara di negara ini pada tahun 1990.

Dalam sistem mazhab Lubnan, di mana kerusi Parlimen diperuntukkan berdasarkan kuota mazhab, sebahagian besar Ahli Parlimen Sunni terdiri daripada Parti Gerakan Masa Depan Hariri.

“Saya yakin tidak ada ruang untuk sebarang peluang positif ke Lubnan kerana pengaruh Iran, ketidakpastian kami dengan masyarakat antarabangsa, perpecahan dalaman dan perpecahan mazhab, saya menggantung kerja dalam kehidupan politik dan begitu juga Gerakan Masa Depan.

“Saya tidak akan bertanding dalam pilihan raya, begitu juga dengan parti.

“Kami kekal berkhidmat untuk rakyat dan negara, tetapi keputusan kami untuk menggantung sebarang peranan atau tanggungjawab langsung dalam pemerintahan, perwakilan atau politik dalam erti kata tradisional,” kata Hariri dalam ucapan yang disiarkan di televisyen pada Isnin.

Hariri berkata, matlamatnya untuk menghalang satu lagi perang saudara Lubnan di tengah-tengah ketegangan dan berjanji meningkatkan kesejahteraan rakyat di negara ini.

Katanya, kompromi yang dilakukan dengan musuh politik untuk menghalang perang melemahkan keupayaan beliau untuk meningkatkan ekonomi.

“Perjanjian ini dibuat atas perbelanjaan saya dan boleh menjadi punca ketidakupayaan saya menjadikan hidup lebih baik untuk rakyat Lubnan. Sejarah akan menjadi hakim itu,” katanya memetik kehilangan kekayaan peribadi, sekutu tempatan dan serantau.

Pilihan raya Parlimen dijadualkan pada 15 Mei 2022.

Rakyat Lubnan akan mengundi buat kali pertama sejak kebangkitan di seluruh negara pada akhir 2019, dan letupan Pelabuhan Beirut pada Ogos 2020 yang mengorbankan lebih 200 orang serta memusnahkan beberapa kawasan perkampungan di ibu negara. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button