Berita Utama

Malaysia akan penuhi kewajipan di bawah perjanjian dua hala HSR

Kajian terperinci bagi teroka semua pilihan yang ada

KUALA LUMPUR, 17 Jamadilawal 1442H, Jumaat – Malaysia akan memenuhi kewajipannya di bawah Perjanjian Dua Hala Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura yang luput semalam, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Beliau berkata, susulan itu, kedua-dua negara akan mengambil tindakan sewajarnya dalam menentukan jumlah pampasan bagi projek tersebut.

“Malaysia dan Singapura menikmati hubungan dua hala yang sangat erat. Kami akan terus mengukuhkan hubungan ini termasuk meningkatkan kesalinghubungan antara kedua-dua negara demi kepentingan bersama.

“Melangkah ke hadapan, kerajaan akan melakukan kajian terperinci bagi meneroka semua pilihan yang ada termasuk daya maju projek HSR domestik dan manfaatnya kepada rakyat Malaysia,” menurutnya dalam kenyataan hari ini.

Terdahulu, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan rakan sejawatnya dari Singapura, Lee Hsien Loong dalam kenyataan bersama hari ini mengumumkan bahawa projek HSR telah ditamatkan apabila kedua-dua negara gagal mencapai kata sepakat berhubung perubahan yang dicadangkan Malaysia sebelum perjanjian projek itu berakhir pada 31 Disember 2020.

Kerajaan Malaysia telah mencadangkan beberapa perubahan terhadap projek HSR itu termasuk dari segi struktur, penjajaran dan reka bentuk stesennya susulan kesan pandemik COVID-19 ke atas ekonomi negara dengan mengadakan beberapa perbincangan mengenai kedudukan masing-masing.

Bagaimanapun, kedua-dua pihak gagal mencapai kata sepakat berhubung perubahan itu dan oleh yang demikian, Perjanjian Dua Hala membabitkan projek tersebut telah luput seperti dijadualkan. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button