Berita Utama

Pendirian tidak berubah, UMNO tak akan kerjasama dengan DAP

Cukup 22 bulan DAP bersama PH tunjuk 'wajah sebenar'

BANGI, 19 Jamadilawal 1442H, Ahad – UMNO kekal dengan pendirian tidak akan menjalinkan kerjasama dengan DAP, kata bekas Naib Presiden parti, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Beliau mengingatkan para perwakilan mengenai usaha UMNO untuk memperjuangkan Islam dan masyarakat Melayu, yang akan kekal sebagai keutamaan parti.

“Sayangnya, hari ini kita dapat mendengar suara, dan memperhatikan tindakan beberapa pihak yang menginginkan kerjasama seperti itu yang tidak pernah ada dalam kamus kita sejak penubuhan parti kita 74 tahun yang lalu.

“Sudah cukup Pakatan Harapan, yang disokong oleh DAP, telah memerintah negara ini selama 22 bulan. Kita sudah dapat melihat wajah mereka yang sebenar.

“Kita sebagai individu, yang setia kepada parti, harus selalu teguh bahawa Islam dan hak orang Melayu, tidak boleh dipertaruhkan.

“Kedua-duanya adalah tanggungjawab besar ahli UMNO selama-lamanya,” ketika berucap pada mesyuarat bahagian Sembrong, pada hari ini. 

Beliau turut mengingatkan ahli agar berhati-hati dengan mereka yang memberikan kerjasama untuk kepentingan diri mereka sendiri.

“Ya, adalah sifat politik untuk menjadi dinamik dan selalu berubah. Tetapi di sebalik ketidakstabilan, UMNO tidak dapat mengubah pendiriannya.

“Siapa pun yang berkawan atau bermusuh dengan kita hari ini, UMNO akan tetap menjadi UMNO. UMNO akan terus fokus dan tetap kuat berdasarkan perjuangan kita sendiri.

“Janganlah kita memperjudikan perjuangan kita dan berdiri hanya demi kuasa,” katanya.

Ahli Parlimen Sembrong itu juga mengingatkan ahli parti untuk bersiap sedia menghadapi kemungkinan pilihan raya umum.

“Kita mesti sentiasa berada dalam suasana pilihan raya. Pilihan Raya Umum ke-15 boleh berlaku bila-bila masa. Sudah tiba masanya kita bersiap sedia dan jentera kita di semua peringkat mesti diperkukuhkan,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button