Berita UtamaDunia

AS isytihar China laku pembunuhan beramai-ramai terhadap Uyghur

Desak Beijing henti aniaya segera, tindakan undang-undang menanti

WASHINGTON, 7 Jamadilakhir 1442H, Rabu – Jabatan Negara Amerika Syarikat, dalam salah satu tindakan terakhirnya di bawah Presiden Donald Trump, telah mengisytiharkan bahawa China melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap etnik minoriti muslim Uyghur.

Dalam satu kenyataan, semalam, Setiausaha Negara, Mike Pompeo mengatakan bahawa sejak tahun 2017, China secara dramatik meningkatkan kempen penindasan mereka selama puluhan tahun terhadap umat Islam Uyghur dan anggota kumpulan minoriti lain.

Pompeo yang secara luas melaporkan hasrat untuk mencalonkan diri sebagai presiden pada tahun 2024, mendesak Beijing untuk ‘segera’ menghentikan penganiayaannya terhadap kumpulan Uyghur, mengancam akan mengenakan tindakan undang-undang lebih lanjut.

“Dasar, amalan dan penyalahgunaan moral mereka yang menjijikkan dirancang secara sistematik untuk mendiskriminasi dan mengawasi etnik Uyghur, menyekat kebebasan mereka untuk melakukan perjalanan, berhijrah dan bersekolah, dan menolak hak asasi manusia yang lain untuk berhimpun, berucap, dan beribadat.

“Saya percaya pembunuhan beramai-ramai ini berterusan, dan kita menyaksikan percubaan sistematik untuk menghancurkan etnik Uyghur oleh negara-parti Cina,” kata Pompeo.

Pada bulan Ogos, pasukan Joe Biden menyifatkan penganiayaan terhadap etnik Uyghur sebagai pembunuhan beramai-ramai, tetapi pentadbiran Trump tidak membuat pengisytiharan rasmi, dilaporkan mengenai kebimbangan mengenai kesannya terhadap rundingan perdagangan.

Lebih dari sejuta etnik Uyghur yang kebanyakan orang muslim lainnya di wilayah barat laut China, Xinjiang, telah dipenjara di kem-kem dalam usaha untuk membasmi ajaran Islam dan memaksa kaum minoriti secara paksa.

Uyghur yang menunjukkan kepatuhan terhadap syariah Islam – termasuk solat, berpuasa, tidak minum alkohol, membela janggut atau memakai pakaian Islam – telah dikumpulkan ke kem.

China telah menolak tuduhan pembunuhan beramai-ramai dan pelanggaran hak asasi manusia lain di Xinjiang, dengan jurucakap pemerintah daerah itu mengadakan sidang akhbar minggu lalu untuk membantah tuduhan tersebut.

“Palsu ‘pembunuhan beramai-ramai’ mengenai Xinjiang ini adalah konspirasi abad ini,” kata jurucakap Xu Guixiang pada sidang akhbar itu. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button