Tarbiyah

Dorongan untuk berinfaq di jalan Allah

مَّن ذَا ٱلَّذِى يُقْرِضُ ٱللَّهَ قَرْضًا حَسَنًۭا فَيُضَـٰعِفَهُۥ لَهُۥ وَلَهُۥٓ أَجْرٌۭ كَرِيمٌۭ

Maksudnya: Siapakah yang mahu meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, maka Allah akan melipatka gandakan pinjaman itu untunya. (Surah al-Hadid: ayat 11)

1. Umar bin al-Khattab menyatakan bahawa ayat ini menerangkan kepada infaq di jalan Allah.

2. Ibnu Abi Hatim telah meriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud bahawa apabila ayat ini diturunkan, Abu Dahdah al-Ansari telah berjumpa dengan Rasullah S.A.W.

3. Beliau bertanyakan adalah Allah ingin pinjaman (berwakaf) dari orang Islam. Rasullah menjawab dengan berkata, “Benar”. Abu Dahdah terus menjabat tangan Rasullah dan berkata: “Sesungguhnya aku meminjamkan kebunku untuk Rabb-ku”.

4. Kisah ini menjadi tanda bahawa para sahabat khususnya Abu Dahdah yang sanggup berwakaf dengan semua harta yang beliau miliki semata-mata ingin mencapai keredhaan Allah.

5. Kefahamandan keimanan yang dimiliki oleh para sahabat terserlah apabila dapat menunjulkan dalam setiap perbuatan mereka.

6. Allah telah memuliakan kedudukan Abu Dahdah al-Ansari melalui jalan berwakaf demi mendapat keredhaaan Allah S.W.T.

Pusat Kajian Pemikiran dan Peradaban Ummah (PEMIKIR)

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button