Dunia

195,000 rakyat Israel sertai protes antikerajaan Netanyahu

Bantah dasar kontroversi ubah sistem kehakiman negara

TEL AVIV, 4 Ramadan 1444H, Ahad – Situasi di Israel semakin tegang apabila ratusan ribu rakyatnya masih meneruskan protes antikerajaan yang diadakan setiap minggu secara besar-besaran di seluruh negara.

Rakyat Israel mengadakan tunjuk perasaan pada setiap Sabtu sebagai membantah dasar kontroversi kerajaan ekstrem yang diketuai Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu untuk mengubah sistem kehakiman negara.

Menurut Times of Israel, hampir 195,000 penunjuk perasaan mengambil bahagian dalam protes utama yang diadakan di Tel Aviv, sementara puluhan ribu lagi turut mengadakan perhimpunan sama di bandar-bandar lain di Israel.

Protes untuk 12 minggu berturut-turut itu diadakan ketika Menteri Pertahanan Israel, Yoav Gallant menggesa untuk menghentikan rancangan kerajaan membaik pulih badan kehakiman sehingga bulan depan, bagi memberi ruang kepada perbincangan.

Justeru, Gallant mendesak parti pembangkang untuk menghentikan segera penganjuran protes mingguan itu.

Rancangan pembaharuan terhadap sistem kehakiman itu dicadangkan menterinya, Yariv Levin dan jika digubal akan menjadi perubahan paling radikal pernah ada dalam sistem pemerintahan Israel.

Perubahan itu akan mengehadkan kuasa Mahkamah Agung Keadilan, memberikan kerajaan kuasa untuk memilih hakim dan menamatkan pelantikan penasihat undang-undang ke kementerian oleh peguam negara.

Netanyahu yang kini berdepan tuduhan rasuah mendakwa kononnya rancangan itu akan menguatkan amalan demokrasi.- Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button