Berita Utama

Doktrin keselamatan menyeluruh beri tanggungjawab bersama pelihara negara

COMSEC bolehkan Malaysia depani cabaran pengurusan keselamatan

PUTRAJAYA, 19 Zulhijjah 1443H, Selasa – Malaysia memperkenalkan doktrin Keselamatan Menyeluruh (COMSEC) bagi membolehkan tanggungjawab memelihara keselamatan negara dipikul bersama-sama seluruh jentera kerajaan dan segenap lapisan masyarakat secara proaktif.

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata doktrin COMSEC, yang diperkenalkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) itu adalah untuk membolehkan Malaysia mendepani cabaran pengurusan keselamatan negara pada masa kini dan akan datang.

“Tonggak kepada pelaksanaan strategi keselamatan menyeluruh adalah amanah yang perlu dijunjung oleh seluruh Keluarga Malaysia,” katanya ketika berucap merasmikan Persidangan Keselamatan Negara 2022 dan Sambutan Bulan Keselamatan Negara 2022 di sini hari ini.

Ismail Sabri pada persidangan itu mahu seluruh jentera kerajaan memastikan strategi COMSEC diterapkan dalam seluruh aspek tadbir urus negara serta mahu MKN melaksanakan inisiatif Latih Amal Keselamatan Menyeluruh pada kadar segera.

“Latih Amal Keselamatan Menyeluruh ini membolehkan tahap kesiapsiagaan dipertingkat, untuk Malaysia menghadapi sebarang potensi situasi krisis pada masa hadapan,” katanya dan menambah latih amal itu perlu melibatkan kementerian dan agensi kerajaan Persekutuan dengan kerjasama kerajaan negeri serta penglibatan pihak swasta.

Perdana Menteri berkata setiap agensi kerajaan harus bersedia melalui mekanisme sedia ada untuk memulakan perancangan pelaksanaan Latih Amal Keselamatan Menyeluruh pada kadar segera.

“Malah, perlu diintegrasikan aspek sukarelawan dan badan-badan bukan kerajaan khususnya melibatkan pelbagai segmen komuniti,” katanya.

Ismail Sabri berkata bagi tempoh tiga tahun akan datang, MKN harus memulakan suatu kerangka pelaksanaan Latih Amal Keselamatan Menyeluruh untuk diuji di peringkat awal sebelum diperkemaskan secara berterusan.

Beliau dalam pada itu turut merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada para sukarelawan yang sentiasa memastikan seluruh Keluarga Malaysia dapat kembali pulih sewaktu ditimpa musibah.

“Sebenarnya, budaya kesukarelawanan perlu terus disemai dan dipupuk sebagai satu pendekatan memastikan komuniti mampu berhadapan dengan cabaran-cabaran mendatang,” katanya.

Beliau berkata komuniti juga harus bersedia menjadi mata dan telinga agensi keselamatan dalam usaha mencegah sebarang bentuk ancaman kepada keselamatan negara.

Bagi mengiktiraf sumbangan dan peranan ahli komuniti, beliau berkata kerajaan memutuskan untuk memperkenalkan konsep Pengurusan Keselamatan Berasaskan Komuniti (CBSM). – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button