Berita Utama

GTA nyatakan pendirian tarikh bubar selepas dipersembahkan kepada Agong

Akan buat keputusan sama ada membantah atau menyokong tarikh pembubaran

CYBERJAYA, 4 Rabiulawal 1444H, Sabtu – Gerakan Tanah Air (GTA) akan menyatakan pendiriannya mengenai cadangan tarikh pembubaran Parlimen selepas Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mempersembahkannya kepada Yang di-Pertuan Agong.

Pengerusi Penajanya Tun Dr Mahathir Mohamad berkata selepas itu juga, GTA akan membuat keputusan sama ada membantah atau menyokong tarikh pembubaran Parlimen yang akan membolehkan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) diadakan.

“Kita berpendapat bahawa sepatutnya PRU15 diadakan pada waktu kita tidak menghadapi banjir besar dan angin kencang supaya semua pengundi selamat dan boleh mengundi dengan baik,” katanya pada sidang media selepas program Suara Tanah Air di sini hari ini.

Semalam, Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan berkata Majlis Tertinggi (MT) UMNO mahu Parlimen dibubarkan dalam masa terdekat bagi membolehkan PRU15 diadakan tahun ini dan Ismail Sabri akan mempersembahkan cadangan tarikh pembubaran kepada Yang di-Pertuan Agong selaras dengan Perkara 40 (1) Perlembagaan Persekutuan.

Sementara itu, Dr Mahathir berkata Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) memaklumkan proses pendaftaran gerakan itu tidak dapat dipercepatkan kerana terdapat lebih 30 parti politik turut membuat permohonan, namun RoS memberi pengakuan GTA tiada masalah untuk didaftarkan.

Dr Mahathir juga berkata GTA bercadang untuk menampilkan lebih 30 peratus calon muda dalam PRU15. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button