Berita Utama

Perak bakal saksikan peningkatan kes beberapa minggu akan datang

Penggunaan katil ICU melebihi 100 peratus dengan kadar purata 7 hari

IPOH, 22 Zulhijjah 1442H, Ahad – Perak dijangka menyaksikan peningkatan kes COVID-19 dalam beberapa minggu akan datang, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

Beliau berkata, terdapat peningkatan kes positif di negeri itu sejak akhir-akhir ini dan beliau menjangkakan jumlahnya akan meningkat dalam dua hingga tiga minggu ke depan.

“Akhir-akhir ini ada peningkatan kes, termasuk di Kategori Empat dan Lima yang memerlukan rawatan kritikal.

“Pada 31 Julai, terdapat 121 pesakit yang kini dirawat di unit rawatan rapi (ICU) dengan kadar rata-rata penggunaan katil ICU melebihi 100 peratus dengan kadar purata 7 hari,” katanya dalam catatan Facebook pada Sabtu malam (31 Julai).

Beliau berkata, jabatan kesihatan negeri dan pelbagai agensi sedang berusaha untuk menghadapi peningkatan jumlah kes COVID-19 yang dijangka berlaku dalam dua hingga tiga minggu ke depan.

Dr Noor Hisham juga mengunjungi Rumah Sakit Raja Permaisuri Bainun, Rumah Sakit Taiping, Rumah Sakit Tapah dan Hospital Slim River untuk memeriksa persiapan menghadapi lonjakan kes.

Perak mencatatkan 775 kes harian baharu pada hari Sabtu, dengan jumlah terkumpul sekarang pada 37,679 kes di negeri ini sejak wabak itu bermula.

Kini terdapat 28 kelompok aktif di negeri ini.

Dr Noor Hisham juga mengatakan ruang operasi telah disediakan untuk memastikan terdapat katil yang mencukupi untuk merawat pesakit di negeri ini.

Beliau memaklumkan bahawa sejumlah 265 katil, termasuk 42 di ICU, telah diperuntukkan untuk pesakit COVID-19.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button