Berita UtamaPendapat

Apa Tun M cakap benar belaka

Di mana kesetiaan jika setiap hari bersekolah vernakular?

DI MANA kesetiaan jika setiap hari bercakap bahasa ibunda?

Di mana kesetiaan jika setiap tonton saluran negara China dan India?

Di mana kesetiaan jika setiap hari bersekolah vernakular (Cina/India)?

Di mana kesetiaan, jika setiap hari bertemu dan bergaul dengan sesama bangsa?

Di mana kesetiaan jika setiap kali kerajaan mahu tambah baik sekolah vernakular dengan menambah masa pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu, maka ditentang habis-habisan?

Di mana kesetiaan jika setiap hari membaca akhbar berasaskan kaum?

Di mana kesetiaan jika setiap hari, media sosialnya berasaskan kaum?

Di mana kesetiaan jika setiap hari duduk dalam parti perkauman berasaskan bangsa?

Di mana kesetiaan jika setiap hari duduk dalam NGO kaum berasaskan bangsa, persatuan bahasa hokkien, kantonis, teo chew, tamil, tulugu dan lain-lain?

Di mana kesetiaan, jika proses pencinaan dan pengindiaan berlaku sangat ekstrem?
Di mana kesetiaan, jika ada hubungan dengan pengganas LTTE?

Di mana kesetiaan, jika setiap kali terbang ke negara asal nenek moyang?

Mungkin selepas membaca tulisan ini, kamu akan bandingkan, bagaimana dengan parti/NGO berasaskan kaum Melayu/Bumiputera, seperti UMNO dan PAS, misalnya, yang juga perkauman.

Saya sudah ada jawapan yang sangat mudah. Ini negara asal-usul mereka. Mereka ada hak ke atas negara mereka. Semua perkara itu sudah termaktub dalam Perlembagaan.

Persoalannya, hak bukan Melayu, tidak disebut secara langsung dalam Perlembagaan, namun, realitinya, kamu menguasai boleh dikatakan dalam semua perkara, segalanya.

50 terkaya di Malaysia, Melayu hanya 3, selebihnya, 3 India, dan 1 Siam. Kenapa negara asal-usul Melayu, majoriti Melayu, yang terkaya hanya ada tiga, daripada 50. Pernah tak kamu terfikir, mengapa semua ini boleh terjadi? Adakah ia berlaku secara semulajadi? Atau bagaimana?

Jika bukan Melayu tidak mahu dipertikaikan kesetiaannya, mudah sahaja, kamu mesti menguasai agenda negara yang termaktub dalam Perlembagaan. Kamu kena jadi paling kurang, seperti Cina Indonesia, Cina Thailand. Hidup mati mereka hanyalah satu, iaitu negara yang dihijrahinya. Sebab itu, Kerajaan Indonesia dan Thailand, tidak pernah meragui Cina di sana. Malah diangkat menjadi Perdana Menteri dan pemimpin besar.

Kamu di sini bagaimana? Adakah kamu berusaha untuk jadi seperti Cina di Indonesia dan Thailand?

Pertama, buktikan kamu boleh berkomunikasi dengan fasih dalam bahasa Melayu, selaku bahasa negara. Teramat sukar bukan? Mudah sahaja hendak mencari bukti, ambil wakil rakyat mereka yang berada di Parlimen dan DUN, suruh mereka bercakap dalam bahasa Melayu tanpa teks.

Dalam keadaan membaca teks pun, bahasa Melayunya tunggang langgang, apa yang kita mahu harapkan kepada mereka ini dari segi kesetiaan? Ini belum lagi bercakap soal, sanggup hidup mati bersama negara tercinta ini.

Saya yakin, jika berlaku, sesuatu terhadap negara ini, kita diserang oleh negara kecil Yahudi yang berada di Selatan tanah air, ramai yang akan belot ke sana. Sebab itu, jangan sembang karilah, terutama parti ultra kiasu, seperti DAP, Gerakan dan UMNO. Begitu juga dengan parti India yang lain.

Selagi kita gagal melahirkan orang-orang Cina (India) seperti mendiang Khoo Kay Kim, Apek Cina, Prof Teo Kak Siong, Ong Hak Ching, Lee Lam Thye, Dr Bala (kelab penyokong PAS) dan lain-lain, selagi itulah kesetiaan mereka ini amat diragui.

Kedua, kamu tahu atau tidak kenapa, sektor keselamatan dan pertahanan, yang merisikokan nyawa, seperti tentera dan polis, tidak diminati oleh orang bukan Melayu? Kalau ada, mereka hanya idamkan jawatan tinggi, lubuk duit? Tetapi bukan jawatan berpangkat rendah, seperti kuli, yang boleh disuruh-suruh dan dikerah? Kamu sudah tahu jawapannya. Di mana kesetiaan?

Kamu bukan main marah apabila Tun M membangkitkan soal kesetiaan rakyat Malaysia, terutama bukan Melayu (Cina dan India, bukan semua), melompat-lompat seperti cacing kepanasan. Laporan polis dibuat bertalu-talu, macam tidak ada kerja lain.

Terkini, Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) mahu jadi jaguh, sifatkan kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun M menyinggung perasaan rakyat berbilang kaum di negara ini. Gerakan kata, kenyataan itu adalah sangat memalukan dan tidak sepatutnya datang daripada bekas Perdana Menteri yang pada suatu ketika dulu membawa agenda Wawasan 2020.

Menurut Gerakan, ahli politik perlu keluar dari perigi politik cetek, tidak guna untuk mendabik dada sebagai sebuah negara pesat membangun, tetapi kepelbagaian dalam kalangan masyarakat diserang barah. Ujarnya, rakyat Malaysia perlu bersatu, menerima faktanya bahawa negara ini adalah sebuah negara yang dibina bersama atas landasan perpaduan.

Benarkah negara ini diasaskan atas landasan perpaduan? Pada saya ia dibina atas landasan perkauman. Sebab itu semangat perkauman kita begitu tinggi.

Gerakan tidak kurang hebatnya memperjuangkan sekolah berasaskan kaum dan bahasa kaum sendiri. Sejak dahulu, hidup mati Gerakan bersama sekolah Cina. Bahasa Melayu pemimpin Gerakan pun tunggang langgang. Memalukan? Inikah kesetiaan? Itu pemimpin, jika pengikut, tak tahu nak cakap macam mana. Jika kamu setia, sudah tentu kamu sayang dan cuba sedaya upaya, yang terbaik, menguasai bahasa negara. Tetapi, keadaan itu tidak berlaku. DAP, MCA, MIC sama sahaja perjuangan perkaumannya.

Ya, kita menerima hakikat Malaysia terdiri daripada berbilang kaum dan budaya, tapi ingat mesti ada asasnya. Apa dia? Islam, Melayu dan Bumiputera. Berbilang kaum tidak terjadi dengan sendiri. Mesti ada sebab menjadikan ia berbilang kaum. Semua negara dunia ini, asalnya, sebangsa. Berbilang kaum disebabkan oleh adanya pendatang dan diterima pendatang itu. Status pendatang dalam sejarah tetap akan terus kekal, tidak ada siapapun boleh menafikan.

Jika negara ini dibina asasnya berbilang kaum sudah tentu, trend pengundian tidak akan mengikut kaum. Teramat jelas, trend pengundian sangat bersifat perkauman. Jangan pergi jauh, lihat sahaja di Kuala Lumpur, dominasi Cina. Jika Melayu yang bertanding di Kepong, Seputeh, Cheras dan lain-lain, akan hilang wang deposit.

Inikah kamu kata, negara ini diasaskan atas dasar perpaduan? Calon Cina/India, bertanding di kawasan majoriti Melayu, harapan untuk menang begitu tinggi dan telah pun terbukti.

Contoh, Tanjung Malim, Tanjung Piai, Ayer Hitam, dan lain-lain, banyak lagi. Dalam kata lain, orang Melayu/bumiputera, mudah sahaja menerima bukan Melayu. Sebaliknya, bukan Melayu terlalu sukar menerima Melayu/bumiputera. Inikah yang kamu katakan kesetiaan, sedangkan ini bumi mereka?

Bandingkan calon Melayu bertanding di kawasan majoriti Cina, Seputeh, Kepong, Ipoh, Petaling Jaya, Subang dll. Ada harapan menang? Jangan sembang karilah Gerakan, DAP, MCA, MIC dan lain-lain ultra kiasu.

Tidak lama lagi perayaan tahun baharu Cina, kamu akan tengok hiasan seluruh Kuala Lumpur dan bandar-bandar besar, sudah seperti macam Hong Kong dan Taiwan. Tenggelam habis identiti bangsa asal. Seolah-olah bandar ini ultra kiasu yang punya.

Jika kamu setia dan faham, sudah tentu akan menghormati dan mendaulatkan bahasa dan budaya asal bangsa negara ini.

Apakah kamu sudah lupa tulisan saya pasal 10 ribu biji tanglung di jalan Raja Uda, Pulau Pinang. Jika kamu faham Dasar Kebudayaan Kebangsaan 1970, kamu tidak akan jadi seekstrem ini. Persoalannya, kenapa kaum jadi teramat eksrem, seolah-olah Malaysia ini berada di negara China.

Kenapa kamu tidak mampu menjadi seperti Cina di Indonesia, Cina di Thailand, Cina di Filipina dan lain-lain? Kamu fikirkan apa yang saya katakan ini? Dan cari jawapan dulu, di mana kesetiaan kamu?

Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah

Tulisan/artikel ini telah disiarkan terlebih dahulu di Facebook penulis.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button