Berita Utama

Sugarbook: Polis buru individu terlibat dengan aplikasi

Siasatan, risikan lanjut berkenaan kes juga kini masih dijalankan

KUALA LUMPUR, 3 Rejab 1442H, Isnin – Pihak polis kini sedang memburu mereka yang terlibat dengan aplikasi Sugarbook kerana didakwa terlibat dalam aktiviti tidak bermoral.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Jenayah Maksiat, Judi dan Kongsi Gelap (D7) Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Azmi Adam, siasatan dan risikan berkenaan kes berkenaan juga kini masih dijalankan.

“Kita dalam proses mengesan mereka yang terlibat.

“Polis juga akan memastikan sama ada aplikasi (Sugarbook) itu menganjurkan perkara seperti yang didakwa,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, hari ini.

Baru-baru ini media melaporkan, Malaysia diletakkan berada pada kedudukan ketiga tertinggi di Asia selepas India dan Indonesia bagi negara yang mempunyai bilangan ‘sugar daddy’ paling ramai melalui aplikasi Sugarbook, yang menyediakan platform untuk mencari perempuan simpanan atau lebih dikenali sebagai ‘sugar baby’.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan menerima laporan dari sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA), berhubung mahasiswa di Lembah Klang didakwa menggunakan aplikasi tidak bermoral untuk mencari ‘sugar daddy’.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed berkata, kertas siasatan telah dibuka berkenaan kes itu.

Kes disiasat mengikut Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan, Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan Seksyen 372 Kanun Keseksaan.

Susulan itu, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) juga telah menjalankan siasatan berhubung dakwaan bahawa ramai wanita Malaysia terutama penuntut universiti menawarkan diri sebagai ‘sugar baby’.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button